Himmel og Hell


Thom Hell
Håndverkeren, Kristiansand
8. mars 2014

Thom Hell gjør det ikke lett for seg selv.

TERNINGKAST 4

"Det er deilig å være tilbake i byen igjen," hører vi Thom Hell si. Men bare de som står på de fem–seks fremste radene kan se ham der han sitter bak el-pianoet sitt. For oss lenger bak i lokalet forblir han en stemme og et hårfeste det meste av kvelden.

Det er trangt og varmt på Håndverkeren i kveld, og byens for lengst utflyttede popkonge har ikke tenkt å gjøre det lett for verken oss eller seg selv. Det demonstrerer han ved å spille seg gjennom hele det nye albumet, "Six", fra begynnelse til slutt.

Til overmål er "Six" Thom Hells mest ambisiøse plate til dato: Ni sofistikerte, 70- og 80-tallsinspirerte mini-suiter av noen låter – pluss, av en eller annen grunn, Patrick Swayze-svisken "She's Like the Wind" – som krever sitt av lytteren. Og for det lørdagsskravlete kristiansandspublikummet blir det åpenbart for mye patos og for lite moro. Konsentrasjonen er i hvert fall så som så bakover i rekkene.

Og det er synd, for bandet – Morten Martens på bass, Gunnar Sæter på trommer og Kjetil Grande på gitar – er virkelig fremragende. De voldsomme, nesten The Who-aktige overgangene deres i "I Never Cared for Her" og "Time Has Yet to Be Found" løfter alene konsertens midtparti til å bli et høydepunkt. Hele veien bidrar de dessuten med aldeles nydelige korharmonier.

Thomas Helland selv tar neppe mål av seg til å bli noen entertainer. Kommunikasjonen med publikum begrenser seg til noen tørrvittige kommentarer fra pianokrakken. Til gjengjeld er det umulig å ikke bli imponert av hvordan han synger. Stemmen hans har en uanstrengt, elastisk eleganse ved seg som får selv de mest akrobatiske tonesprangene til å høres helt selvsagte ut.

Mot slutten får vi selvsagt en liten håndfull gamle favoritter også. Og om den virkelige magien uteble i kveld, er det umulig å krangle med de tidløse kvalitetene til låter som "Darling", "Over You", "Tonight" og "All Good Things".

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 10.03.14
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Petter Sandell

Kommentarer