Filmblogg: Halvårsrapporten


Første halvdel av filmåret 2014 har vært et godt filmhalvår.

Jeg må innrømme at jeg slet litt da jeg skulle sette opp min liste over fjorårets beste filmer. De fem jeg til slutt valgte var alle verdige kandidater, men jeg syntes ikke at jeg hadde hatt for mange å velge mellom.

I 2014 ser alt mye lysere ut. Allerede nå, etter at bare halve året er gått, kunne jeg ha satt opp en mer enn solid liste. Riktig nok har mange av de amerikanske storfilmene skuffet. Bibel-filmatiseringen "Noah" viste seg for eksempel å ikke være stort mer enn en uvanlig selvhøytidelig actionrulle. Og til tross for at en film som "Pompeii" må ha kostet et gjennomsnittlig øst-europeisk statsbudsjett å lage, er det i ettertid vanskelig å huske hva den egentlig handlet om.

De mest minneverdige opplevelsene har i stedet kommet fra filmer med mer hjerte og hjerne enn penger. Coen-brødrenes lavmælte musikerportrett "Inside Llewyn Davis" var for eksempel omtrent like melankolsk som den var morsom. Og "Nebraska" fant både humor, tragedie og klokskap i USAs ødsligste bakevjer. Den kom dessuten som en sen triumf for skuespillerveteranen Bruce Dern.

Jim Jarmuschs vampyrfilm "Only Lovers Left Alive" ble kun vist på Cinemateket, men viste at den evige outsider-regissøren nå må regnes som en gammel mester. Britiske, dypt kyniske "Sightseers" fikk meg til å le mer eller mindre mot min vilje. Jeg ga polske "Ida" halvlunken kritikk da den kom, men har tenkt en god del på den i ettertid. Den hadde en stemning som aldri helt har sluppet taket.

I en helt annen ende av skalaen finner vi den fullstendig spinnville "Lego®filmen". En animert reklamefilm for plastikkleketøy har egentlig ingen rett til å føles så forfriskende som dette herlige spetakkelet gjorde.

I det hele tatt: Det har vært mye bra å se på kino de siste månedene. Og neste halvår ser jammen ikke verst ut, det heller.

3. oktober er det for eksempel premiere på David Fincher-thrilleren "Gone Girl". "A Most Wanted Man", basert på en av spionromanene til John le Carré og med Philip Seymour Hoffman i en av sine siste roller, kommer 10. oktober. Og 7. november får vi endelig se Christopher Nolans øko-science fiction-epos "Interstellar". Også regner jeg med at "Dum og dummere To", som har premiere 14. november, blir sånn passe teit.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 19.06.14
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra "Lego®filmen": SF Norge AS

Kommentarer