Ingen sure miner, ingen sure toner


Pitch Perfect 2
USA 2015
Regi: Elizabeth Banks
Skuespillere: Elizabeth Banks, Anna Kendrick, Brittany Snow, Rebel Wilson, Hailee Steinfeld, Skylar Austin, Anna Camp, Alexis Knapp, Adam DeVine, Ester Dean, John Michael Higgins, Katey Sagal
Manus: Kay Cannon, Mickey Rapkin
Aldersgrense: Tillatt for alle
Egnethet: Ungdom/Voksen

TERNINGKAST 3

Bare så det er sagt: Jeg har ikke sett den første "Pitch Perfect"-filmen fra 2012. Siden jeg antakelig er av feil kjønn og definitivt er i feil alder, har faktisk hele dette populære fenomenet gått meg hus forbi. Men ut fra toeren kan jeg slutte meg til hva jeg har gått glipp av: "High School Musical" for de som har vokst fra "High School Musical".

The Bellas er ni søte, kule og flinke college-jenter – pluss den "eksentriske" Fat Amy (Rebel Wilson) – som tilsynelatende kan bruke all studietid på a cappella-gruppen sin. Målet denne gangen er verdensmesterskapet i Køpenhavn. At VM i a cappella-sang her blir fremstilt som et arrangement av Roskilde-aktige dimensjoner, sier sitt om hvor "Pitch Perfect 2" befinner seg i forhold til virkeligheten.

Skuespillerne er, vel, søte, kule og flinke. Wilson er eksentrisk. Sangnummerne er fengende, om enn langt fra like uakkompagnerte som premisset skulle tilsi. Filmens fremste beholdning er likevel humoren.

"Pitch Perfect 2" er fullt klar over sin egen fjernhet og forutsigbarhet. Der andre filmer i sjangeren ville ha gått for sentimentalitet, blir den i stedet selvironisk. Og da får selv de av oss med feil kjønn og alder anledning til å humre litt.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 21.05.15
© Roy Søbstad

Kommentarer