Honningbarna + Razika
TrashPop
Kick Scene, Kristiansand
25. april 2015
Fra vorspiel med Razika til Honningbarnas glade anarki: Lørdagskvelden på Kick ble en real helaften.
TERNINGKAST 5
På papiret kan Razika og Honningbarna virke som et heller umake par. Mens førstnevnte helst synger om de teite eks-kjærestene sine, brøler sistnevnte seg hese om Palestina-konflikten og slikt. Sammen byr de to bandene likevel på en heidundrende dobbeltkonsert.
På scenen får Razikas catchy ska- og 60-tallsinspirerte poplåter en hissigere snert og en god del mer trøkk enn de har på plate. Gitartemaene er frekke, korharmoniene tette og de stakkato rytmene svært klappe- og hoppevennlige. En tomanns blåserrekke tilfører litegrann Madness. De fire jentene utstråler dessuten en naturlig, vinnende sjarm.
Likevel er det ikke til å komme forbi at bergensbandet, co-headlinerstatusen til tross, mest av alt fungerer som et trivelig vorspiel i kveld. Når Honningbarna – som selvsagt er på hjemmebane her i Kristiansand – tar over, viser de seg nemlig å være helt usedvanlig angrepshissige.
Lydnivået er på smertegrensen allerede i det vi når refrenget på åpningslåten "Prinser av Sarajevo". I "Opp de nye blanke" stuper både vokalist Edvard Valberg og gitarist Christoffer Trædal ut i publikum. Fra og med "Klart blikk" er moshpiten et faktum. Apropos "Borgerskapets utakknemlige sønner" inntar russen scenen. Og derfra og ut lar de vanligvis så strenge vaktene på Kick regler være regler: Flyten av mennesker mellom scene og sal er helt fri.
Midt oppe i dette vennligsinnede kaoset forblir Honningbarna forbløffende samspilte. Kanskje er det bare slik et band blir etter å ha lagt 60 konserter bak seg på tre–fire måneder. De har i hvert fall aldri hørtes bedre ut enn de gjør akkurat nå.
Og når de runder av med The Clash-klassikeren "Police on My Back", kan ikke en halvgammel musikkanmelder – med ørepropper, mer eller mindre trygt plassert et stykke bak i salen – gjøre annet enn å glise i skjegget. "Det er fremdeles gøy med rock," noterer jeg i blokken min.
Originalt publisert på KRSby.no 26.04.15
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Martin Litwicki, KRSby.no
Kommentarer
Legg inn en kommentar