Filmblogg: Sport er best på film


Glem Petter Northug, gi meg Muhammad Ali!

Jeg vet nesten ingenting om sport. Det er ikke det at jeg misliker sport, men det virker som om fullt utbytte krever at man investerer urimelig mye tid og energi.

Apropos ukens premiere på "The Program", filmen om sykkeljuksepaven Lance Armstrong, tok jeg meg likevel i å lage en liste over sportsrelaterte filmer jeg virkelig liker. Den ble overraskende lang.

Grunnen må være at det vi ønsker oss av en god film, er det samme som sporten gir: action og spenning, følelser og drama, helter og skurker.

Noen ganger kan også det som foregår på styrerommene, i garderobene og i hjemmene være like interessant som selve konkurransen. I "Moneyball" (2011), for eksempel, utvikler Brad Pitt et matematisk system for å sette sammen det perfekte baseballaget. Og det er – takket være et karakteristisk tight manus av Aaron Sorkin ("Et spørsmål om ære", TV-serien "Presidenten") – en mye mer spennende historie enn man skulle tro.

Også "Foxcatcher" (2014), "Moneyball"-regissør Bennett Millers film om en forskrudd riking som prøver å sette sammen sitt eget brytelag, kan anbefales.

Men, selvsagt, sport handler til syvende og sist om blod, svette og tårer. Jeg er usikker på om fribryting blir regnet som ordentlig idrett, men "The Wrestler" (2008) har i hvert fall alle ingrediensene. Dessuten har den hårmetallen, brunkremen og Mickey Rourke i sin klart beste rolle.

Boksefilmer er en sjanger i seg selv. Og filmene alle de andre må finne seg i å bli målt mot, er Sylvester Stallones "Rocky" (1976) og Martin Scorseses "Den rasende oksen" (1980). Førstnevnte er mer gripende enn du antakelig husker, den andre er ganske enkelt en av de mest intense filmene som finnes.

Min boksefavoritt er likevel dokumentaren "When We Were Kings" (1996). Muhammad Ali møter George Foreman i Zaire, James Brown og Norman Mailer står på sidelinjen og det hele føles som å se noe langt mer betydningsfullt enn bare et idrettsoppgjør.

Sammenlignet med den – og strengt tatt det meste annet – er "Field of Dreams" (1989) en håpløst sentimental søndagsmatiné. Farmeren Kevin Costner bygger en baseballbane i åkeren og får alle sine innerste, mest amerikanske drømmer oppfylt. Blir du ikke rørt, vil du bli opprørt. Men noen ganger føles det helt riktig å se en sånn film også. Bare innrøm det.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 20.11.15
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra "The Wrestler": Arthaus

Kommentarer