Filmblogg: Godt nytt filmår!


Det er alltid en film å glede seg til.

Mitt beste tips for å finne frem til de virkelig severdige filmene, er å sjekke hvem som har regissert. Hvem som spiller er som regel mindre interessant. Riktig nok kan dyktige skuespillere løfte en hvilken som helst film, men til syvende og sist er det opp til de bak kameraet om den fungerer eller ikke.

Her er noen av titlene jeg har mest tro på de nærmeste månedene: ingen "remakes", oppfølgere, spilladapsjoner eller superheltfilmer – ikke at det er noe galt i den slags, men de får så mye omtale andre steder uansett – kun sånne med ordentlige kvalitetsfolk på plakaten.

"The Revenant" har store navn i begge ender av kameraobjektivet. En furet, værbitt Leonardo DiCaprio må slåss mot både Tom Hardy og naturkreftene i Alejandro G. Iñárritus første film etter den på alle måter fabelaktige "Birdman". Bare traileren er nok til at en stakkar føler behov for å finne frem ullsokkene. Premiere: 22. januar.

"Steve Jobs", altså filmen om Apple-gründeren, er regissert av Danny Boyle ("Trainspotting") og skrevet av Aaron Sorkin (TV-serien "Presidenten"). Det burde borge for smidig, engasjerende historiefortelling og mye intelligent, snappy dialog. Tittelrollen bekles av Michael "Harry Hole" Fassbender. Premiere: 22. januar.

"Den store skjønnheten" (2013) er en av undertegnedes største kinopplevelser i senere år. 29. januar er regissør Paolo Sorrentino tilbake med "Youth", en film som etter alt å dømme berører noen av de samme teamene. Stikkordene er kunst, aldring, svart humor og pustberøvende vakre bilder.

Bortsett fra i en litt slapp periode tidlig på 2000-tallet, har brødrene Joel og Ethan Coen levert kvalitet i over 30 år nå. "Hail, Caesar!" later til å være en komedie av klassisk Coen-format: Hollywood får unngjelde mens George Clooney får spille en av dusterollene han liker så godt. Premiere: 26. februar.

Jeg anbefaler alltid å se "Badlands" (1973) og "Days of Heaven" (1978) før man prøver seg på en av Terence Malicks nyere filmer. Da vil man være forberedt på et filmspråk som knapt ligner noen andres. Om "Knight of Cups", hvor Christian Bale spiller en riking i eksistensiell krise, er en håpløst pretensiøs smørje eller et genialt stykke filmpoesi, ser jeg frem til å finne ut 18. mars.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 07.01.16
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra "The Revenant": 20th Century Fox

Kommentarer