Tøvete om sorg


Collateral Beauty
USA 2016
Regi: David Frankel
Manus: Allan Loeb
Skuespillere: Will Smith, Kate Winslet, Keira Knightley, Edward Norton, Helen Mirren, Naomie Harris, Michael Peña
Aldersgrense: Tillatt for alle

TERNINGKAST 2

Det er ikke ofte filmer om sorg gir meg lyst til å være slem. Men etter å ha kjempet meg gjennom "Collateral Beauty", kjenner jeg en sterk trang til å si noen ordentlig stygge ting. Jeg mener, alvorlig tematikk eller ikke, dette er jo tøv fra ende til annen.

Oppkonstruert, falsktklingende tøv er det også. Bare hør her: Howard har ikke vært seg selv siden datteren døde. Han svarer ikke lenger på mobilen, han bruker arbeidsdagene til å legge dominobrikker og, mest bekymringsfullt av alt, han skriver bitre brev adressert til henholdsvis Tiden, Kjærligheten og Døden. Det er fullt forståelig at kompanjongene hans i reklamebyrået reagerer. Men i stedet for å reagere slik normale mennesker i den virkelige verden ville ha gjort, hyrer disse bisarre konstruksjonene av noen karakterer inn tre skuespillere for å gestalte, joda, Tiden, Kjærligheten og Døden. Meningen er å vise at det har klikket for deres stakkars gamle venn Howard.

Det eneste som er mer ubegripelig enn at Will Smith, Kate Winslet, Keira Knightley, Edward Norton og Helen Mirren har stilt opp på dette, er den siste twisten i plottet. Jeg skulle til å si at den må ses for å bli trodd. Men, stol på meg, den vil du virkelig ikke se.

Originalt publisert på Fædrelandsvennens hjemmeside 05.01.17
© Roy Søbstad

Kommentarer