mandag 8. januar 2018

Filmblogg: Ting vi husker fra filmåret 2017


Sex-skandaler og sørlandsk gjennombrudd: Alt dette skjedde faktisk.

Folk gikk på kino fordi de ville ha eventyr. De fem mest sette filmene på norsk kino i 2017 var "Star Wars: The Last Jedi", "Skjønnheten og udyret", "Askeladden – I Dovregubbens hall", "Grusomme meg 3" og "Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge". Filmskapere som måtte ønske å lage en publikumsvinner, bør med andre ord styre langt unna den kjipe virkeligheten.

Norske filmfolk gjorde det stort i utlandet. "Pirates of the Caribbean"-suksessen var regissert av nordmennene Joachim Rønning og Espen Sandberg. Tommy Wirkola laget science fiction-filmen "What Happened to Monday?" med Noomi Rapace. André Øverdal fikk skryt av Stephen King for grøsseren "The Autopsy of Jane Doe". Og jammen er ikke også både Ingrid Bolsø Berdal, Lisa Loven Kongsli, Kristofer Hivju og Aksel Hennie nå for internasjonale filmstjerner å regne.

Harvey Weinstein og andre neandertalere fikk som fortjent. Det begynte med at den mektige Hollywood-produsenten ble avslørt som serieovergriper – til nå har et hundretalls kvinner beskyldt Weinstein for alt fra trakassering til voldtekt – og endte med en bevegelse som til og med skulle nå norsk film- og teatermiljø. Folk som Kevin Spacey og Louis C.K. kommer aldri til å få karrierene sine på kjøl igjen.

Strømmetjenestene ble en enda farligere konkurrent for kinoene. Suksessen til voksne, sofistikerte tv-serier som "The Handmaid's Tale", "Game of Thrones", "Mindhunter" og "Twin Peaks: The Return" gjorde de siste årenes tydeligste trend enda tydeligere: Nå skjer de mest spennende tingene på den lille skjermen.

Vi mistet mange kjente og kjære. John Hurt, Roger Moore, Harry Dean Stanton og Jeanne Moreau var bare noen av skuespillerne som gikk bort. Det samme gjorde bakmenn som Sam Shepard, Jonathan Demme og George A. Romero. Svenskene mistet dessuten "Hasse" Alfredson, Gösta Ekman og Michael Nyqvist. Her hjemme kommer vi til å savne Svend Wam, Åsleik Engmark og Egil Monn-Iversen.

Filmbyen Kristiansand ble satt på kartet. Takket være Steffan Strandbergs personlige dokumentar "Natta pappa henta oss" og Jonas Matzow Gulbrandsens kunstnerisk ambisiøse "Skyggenes dal" markerte 2017 et gjennombrudd for det sørlandske filmmiljøet. Tidligere var knapt noen klar over at et slikt miljø fantes engang.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 04.01.18
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra "Natta pappa henta oss": Indie Film

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar