Twinklehead
Made for these Times
Rec 90, 2005 (CD)
Er det noe som aldri kommer til å gå av moten, så er det Beatles-inspirert popmusikk. Det er ikke noe rart i det. Det var The Beatles som en gang for alle satte standarden, og lite er mer deilig livsbejaende enn et veldreid stykke Beatle'sk pop.
Og la oss slå fast, først som sist, at det er mye Beatles over Twinkleheads debutalbum.
Den Oslo-baserte Kristiansandstrioen Thomas Helland, Kjell Nyhus og Henrik Moy Askildsen har befunnet seg i startgropa lenger enn de fleste. Album ble bebudet allerede i 1999, og i 2000 var radiosingelen “Jade” playlistet på Petre. Så ble det stille. Lenge. Helland har riktignok rukket å gjøre seg bemerket under navnet Thom Hell, men først våren 2005 begynner ting å skje med Twinklehead. De har fått kontrakt med det kredible Bergensselskapet Rec 90, og Toffen har sikret seg bandet til sommerens Quart-festival.
Og nå som albumet endelig foreligger, er det gledelig å kunne fastslå at mye av ventetiden må ha vært brukt til jobbing. Dette låter nemlig utrolig strøkent. Ikke bare er selve sangene usedvanlig snertne og iørefallende, de er også fremført med ekte fingerspitzgefühl. Twinklehead kan denne typen retro-pop. Produksjonsdetaljene føles således også helt korrekte, komplett med lekre vokalharmonier, strykere, blåsere og - heisann! - en leadgitar som kunne vært spilt av George Harrison selv. Og alt veves sammen med den største selvfølgelighet.
Skal man likevel gjøre seg litt vrang, kan man innvende at plata i lengden kanskje blir vel friksjonsløs. Det er fort gjort å glemme at for hver “Penny Lane” så hadde The Beatles også en “Yer Blues”. Jeg tar meg rett og slett i å savne litt Lennon'sk svartsyn oppe i all McCartney-lettbentheten.
På den annen side skal man være en usedvanlig kald fisk for ikke å la seg forføre når refrenget til “Jade” sitter som en duggfrisk pils på en bekymringsløs sommerdag.
“Made for these Times” slippes 7. mars, like i forkant av årstiden som kler denne musikken aller best.
Originalt publisert i Stimuli 3/2005
© Roy Søbstad
Kommentarer
Legg inn en kommentar