Boards of Canada - The Campfire Headphase


Boards of Canada
The Campfire Headphase

Jeg skal ikke late som om jeg har peiling.

Selvsagt har jeg en og annen elektronisk basert plate. Men når jeg kikker i hylla, slår det meg at ingen av dem er særlig nye lenger. Ingen vil bli imponert om jeg kommer trekkende med "Screamadelica" eller "Dummy" i oktober 2005.

Men jeg skal gjøre meg opp en mening om Boards of Canada uansett. Og dét uten å gjøre research. La oss være litt gærne. La oss se om jeg kan få noe ut av dette uten hverken referanser eller kunnskap. Det er tross alt bare musikk.

I første omgang får Boards of Canada stå for soundtracket mens jeg pusler med noe helt urelatert. Det viser seg å være passende bakgrunnsmusikk. Jeg hører sakte beats krydret med svevende klanger og akustiske gitarer. Bølgeskvulp. Leirbål. Noe med natur. Oppmerksomheten varierer. Innimellom synes musikken å gå i ett med rommet rundt meg.

Jeg hadde kjøpt det rått om noen hadde sagt at dette ble spilt inn i 1994.

Kompisen min Erlend kommer innom for å låne noen DVD-er. Vi blir sittende og småprate litt. Han legger ikke merke til musikken før jeg spør hva han synes om den. "Hørt det før," sier han.

Da slår det meg at jeg har en referanse å komme med allikevel: Air.

Kall meg gammel og uvitende, men Boards of Canada minner meg om Air uten vokal. Og da snakker jeg ikke om småsære "1000hz Legend", men om "Moon Safari", debutplata alle syntes var så koselig i 1998. Riktignok er ikke melodilinjene til Boards of Canada like tydelige og varierte, men "The Campfire Headphase" blir ikke mindre kaffebarvennlig av den grunn.

Og dypere enn dét stikker ikke min opplevelse av denne plata. Jeg trodde at jeg skulle få noe nytt og spennende å bryne meg på. I stedet har jeg fått peiskos. (5/10)

Originalt publisert på Pstereo.no i 2005
© Roy Søbstad

Kommentarer