Filmblogg: Det ville vesten er ikke som før


100 år etter den første westernfilmen er det fremdeles liv i sjangeren.

Det kan gå lang tid mellom de nye westernfilmene i våre dager, men denne uken er det faktisk premiere på to stykker: Tommy Lee Jones' "The Homesman" og danskproduserte(!) "The Salvation" med Mads Mikkelsen og Mikael Persbrandt i rollene. Om disse filmene er noe tess, vites i skrivende stund ikke. Men alle vi som liker å se cowboyer på film, må ha lov til å glede oss uansett.

Den første westernfilmen, 12 minutter lange "The Great Train Robbery", kom allerede i 1903. Men sjangeren – som teller mange av filmhistoriens viktigste verk – fikk sin storhetstid først noen tiår senere. Og filmene som er blitt stående, er gjerne de som turte å bryte med konvensjonene.

John Ford og John Wayne laget mange filmer sammen, men høydepunktet er episke "The Searchers" (1956). Wayne spiller en moralsk tvilsom enstøing på leting etter en niese som er blitt bortført av indianere, og Ford får vist at også sjangerfilmer kan være tvisynte og komplekse.

Selvsagt måtte det en italiener til for å lage en western med uttrykket til en opera. Godt hjulpet av Ennio Morricones uforlignelige musikk og Clint Eastwoods ikoniske, navnløse rollefigur, er Sergio Leones "The Good, The Bad and the Ugly" (1966) like suggererende som den er vakker. Men tittelen er misvisende: Her er ingen gode, bare onde og grusomme.

Den mest macho av alle regissører, Sam Peckinpah, er kjent for noen av sjangerens voldsomste filmer, men laget også de mest melankolske av dem. Selv om "The Wild Bunch" (1969) ender i et blodbad, bør den ses som en sår elegi over en forgangen æra og en mannstype det ikke lenger finnes plass for.

Da Clint Eastwood vendte tilbake til westernfilmen etter mange års fravær, var det for å ta et oppgjør med den. "Unforgiven" (1992) er en bekmørk film om skyld, anger og konsekvenser. "It's a hell of a thing, killin' a man," lyder den sentrale replikken.

Det er mye av både Ford, Leone, Peckinpah og Eastwood i John Hillcoats "The Proposition" (2005). At manusforfatter Nick Cave har lagt handlingen til sitt hjemland Australia, betyr mindre enn man kanskje skulle tro. Landskapet er karrig, menneskene desperate og moralen nådeløs: "The Proposition" er umiskjennelig en western – kanskje til og med 2000-tallets beste så langt.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 04.12.14
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Fra "The Good, The Bad and the Ugly"

Kommentarer