Filmblogg: Halvårsrapporten


Filmene du har gått glipp av så langt i år.

I det jeg snubler ut fra kinomørket, må jeg glippe med øynene mot sollyset. Rundt meg går halvnakne mennesker og spiser is. Noen har badehåndkle under armen, andre har kamera på magen og snakker utenlandsk. Det går opp for meg at tiden må være inne for å oppsummere filmåret 2015 så langt.

Som vanlig har de amerikanske effektspetaklene – type "Avengers: Age of Ultron" og "Jurassic World" – stukket av med ufortjent mye oppmerksomhet. De gjør det så lett å glemme at Hollywood også kan lage ordentlig voksenfilm.

"Nightcrawler", for eksempel, er satire av aller mørkeste, skarpeste og mest underholdende slag. En magnetisk tilstedeværende Jake Gyllenhaal går – helt bokstavelig talt – over lik for å skaffe de mest sjokkerende nyhetsbildene.

"Foxcatcher" er en film om bryting som til syvende og sist egentlig handler om pengers fordervende makt. Her får Steve Carell, inntil nå kjent som godmodig idiot i komedier av typen "Anchorman", vist hva han kan gjøre ut av en dramatisk rolle.

Og mens vi snakker om karakterdrevne amerikanske filmer: "Birdman". Michael Keaton, skuespilleren som for alltid vil bli husket som Batman, spiller skuespilleren som for alltid vil bli husket som Birdman. Denne er svimlende i både form og innhold.

Våren hadde også et par solide sjangerruller å by på. "Ex Machina" er noe så sjeldent som en science fiction-film som faktisk tar dette med "science" på alvor. Og "It Follows" er en skrekkfilm som forstår at trusselen om noe grusomt er mye mer skremmende enn det grusomme i seg selv.

Men la oss nå ikke glemme at det lages film også på andre kontinenter enn det over Atlanteren. Britiske "Calvary – Golgata", om en landsens prest med en drapstrussel hengende over seg, behandler livets store spørsmål på tilforlatelig svarthumoristisk vis. Et virkelig mørkt blikk på temaet religion, får vi i tyske "Korsveien". I den antar konfirmanten Marias identifikasjon med Jesus usunne former.

Blant årets norske filmer, velger jeg "Kvinner i for store herreskjorter". Enten du er kvinne selv eller bare skulle slumpe til å kjenne en, vil gjenkjennelsesfaktoren få deg til å humre.

Og i tilfelle du skulle lure på hva jeg har å si om årets store action-hype, "Mad Max: Fury Road": Den har jeg ikke sett ennå. Tilbake i kinomørket med meg.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 18.06.15
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra "Birdman": 20th Century Fox

Kommentarer