Filmblogg: Mot strømmen


Det er vel og bra med Netflix. Men det er ikke bra nok.

Jeg bruker filmstrømmetjenester like mye som noen annen. Det er i grunnen vanskelig å la være. Hundrevis av filmer og TV-serier ligger bare noen kjappe tastetrykk unna. Sendeskjemaer er det ikke lenger noen grunn til å bry seg om. For oss som vokste opp med én TV-kanal – en som stort sendte mellom klokken 1800 og 2300 – og videosjappe på hjørnet, er det ennå noe science fiction-aktig over denne nye virkeligheten.

Men når jeg kikker bort på de overfylte DVD-hyllene mine – hyller jeg i blant har tenkt at jeg burde kvitte meg med – blir det snart tydelig hvor mangelfulle strømmetjenestene egentlig er.

Essensielle TV-serier som "The Sopranos", "The Wire" og "The Simpsons" finnes ikke hos verken iTunes, Netflix eller Canal Digital. Søk i iTunes gir treff på en og annen klassisk film – de har "Casablanca", men ikke "Sunset Boulevard" – mens Netflix og Canal Digital knapt har noe som er fra før 1990.

Og jo mer du går i dybden, jo tynnere blir utvalget. Du kan slumpe til å finne filmer av regissører som Ingemar Bergman, Akira Kurosawa, Sam Peckinpah, Stanley Kubrick, Woody Allen, Roman Polanski, Terrence Malick, David Lynch, Werner Herzog, Lars von Trier og Hayao Miyazaki, men titlene er få og tilfeldige. En tungvekter som Andrei Tarkovsky er ikke tilgjengelig i det hele tatt. Man kan bli bekymret for filmhistorien av mindre.

En annen ting strømmetjenestene mangler, er ekstramateriale. Plukker jeg frem de gamle DVD-ene mine, kan jeg fordype meg i bakomfilmer, historiske dokumentarer og filmskapernes egne kommentarer. Ta for eksempel "Blade Runner"-boksen: Den inneholder fem versjoner av filmen og en dokumentar som er nesten dobbelt så lang som noen av dem. Er man først nerd, blir det ikke bedre enn som så.

På strømmemarkedet, derimot, er vi prisgitt det vi fallbys. Vi lærer oss å ta til takke med det som popper opp på skjermen og forventer ikke at noe skal ha kontekst.

OK, så er dette i-landsproblematikk. OK, så er det urimelig å forlange tilgang til hele filmhistorien for 79 kroner i måneden. Men livet er faktisk for kort til å se gamle episoder av "Poirot" når du egentlig vil ha Hitchcock.

Jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med DVD-ene mine på en stund ennå. Faktisk har jeg nå gitt meg selv lyst til å skaffe flere.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 04.06.15
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Lars von Trier: Christian Geisnæs/Zentropa

Kommentarer