Ung, forelsket og fransk


Mine beste dager
Frankrike 2015
Originaltittel: Trois souvenirs de ma jeunesse: Nos arcadies
Regi: Arnaud Desplechin
Manus: Arnaud Desplechin, Julie Peyr
Skuespillere: Quentin Dolmaire, Lou Roy-Lecollinet, Mathieu Amalric, Dinara Droukarova, Cecile Garcia Fogel, Françoise Lebrun, Irina Vavilova, Olivier Rabourdin, Elyot Milshtein, Pierre Andrau, Lily Taieb, Raphael Cohen, Clemence Le Gall, Théo Fernandez, Anne Benoît, Yassine Douighi, Eve Doe-Bruce, Melodie Richard, Eric Ruf
Musikk: Gregoire Hetzel
Aldersgrense: 12 år

TERNINGKAST 4

Beholdningen i "Mine beste dager" er dens skildring av ung kjærlighet. Esther er omsvermet, mystisk og skjør. Paul er så høytravende som bare en forelsket student kan være. Livet er erotikk på skitne madrasser og dramatiske adskillelser fulgt av like dramatiske gjenforeninger. "Jeg er redusert til støv," sier han når hun går med en annen. "Jeg vet ikke hvordan man skal leve," sier hun når han reiser fra henne.

Det er debutantene Quentin Dolmaire og Lou Roy-Lecollinet som bærer denne delen av filmen. De to er ikke bare gode i rollene sine, de fremstår ett hundre prosent levende. Men "Mine beste dager" handler ikke bare om Paul og Esther. En trøblete oppvekst, en dramatisk studietur til Sovjetunionen og et tilfelle av forvekslede identiteter, hører også med. Filmens mangel på fokus er utvilsomt tilsiktet fra regissør Arnaud Desplechins side – han fortalte om den selvbiografiske Paul-karakteren også i "Ma vie sexuelle" (1996) og "En julefortelling" (2008) – men ingen av sidesporene engasjerer like mye som kjærlighetshistorien.

Alle som har vært unge og forelskede, vil likevel ha mye å hente. Og skulle man i tillegg være frankofil og oppvokst på 80-tallet, er "Mine beste dager" et must.

Originalt publisert på Fædrelandsvennens hjemmeside 14.01.16
© Roy Søbstad

Kommentarer