Blant cowboys og islamister


Min datter, min søster
Frankrike 2015
Originaltittel: Les Cowboys
Regi: Thomas Bidegain
Manus: Noé Debré, Thomas Bidegain
Skuespillere: François Damiens, Finnegan Oldfield, Agathe Dronne, Ellora Torchia, John C. Reilly, Antonia Campbell-Hughes
Musikk: Raphael Haroche
Aldersgrense: 12 år

TERNINGKAST 3

Når tenåringsdatteren hans rømmer sammen med sin muslimske kjæreste, tar franske Alain saken i egne hender. I årevis følger han sporene fra by til by og land til land, men oppnår ikke annet enn å kjøre livet sitt i grøften. Til sist er det sønnen som må fullføre etterforskningen.

Paralleller er for lengst blitt trukket mellom "Min datter, min søster" – som har originaltittelen "Les Cowboys" – og John Fords westernklassiker "The Searchers" (1956). I den leter John Wayne etter en niese som er blitt bortført av indianere. Han er, akkurat som Alain, redd for at jenta skal bli "en av dem". Filmenes likheter understrekes av at Alain og familien hans tilhører et miljø hvor man kler seg opp som cowboys og dyrker alt som er amerikansk.

Vil man gjøre seg vrang, kan man også kalle dette for en lavintensitetsvariant av "Taken". Men når han først tar opp så til de grader betent tematikk – kulturkollisjoner, radikalisering, terror – ønsker regidebutant Thomas Bidegain (som skrev manus til fjorårets Gullpalme-vinner "Dheepan") åpenbart noe mer enn bare å underholde. Akkurat hva han vil si, forblir likevel uklart. "Min datter, min søster" er pen å se på, til tider gripende og ikke så lite frustrerende.

Originalt publisert på Fædrelandsvennens hjemmeside 31.03.16
© Roy Søbstad

Kommentarer