Filmblogg: Vi som savner Pål Bang-Hansen


Hvorfor klarer ikke NRK TV å stable et ordentlig filmprogram på bena?

I Norge har vi vårt eget statlige mediehus. Det skal vi være glade for. Selv om NRK-lisensen ser stiv ut hver gang den dukker opp i postkassen, sikrer den at vi har et alternativ til alle TV-kanalene som ikke viser annet enn reklame, repriser og reality. Det er ikke dermed sagt at NRK ikke har sine mangler. En av dem er at de ikke har et eget filmprogram.

NRK har gode filmprogrammer på radio – du kan stole på både Birger Vestmo i "Filmpolitiet" på P3 og Einar Guldvog Staalesen i "Mørkets opplevelser" på P2 – men på TV har det vært svart siden "Filmbonanza" forsvant for noen år siden.

I stedet er filmstoffet blitt redusert til rene lanseringssnutter på "Dagsrevyen". Og der handler det kun om røde løpere, store stjerner og gærninger i hobbitkostymer som camper i billettkø utenfor Colosseum kino i Oslo. Noe sånt som kritiske spørsmål – for ikke å snakke om filmkritikk – finnes det visst ingen plass for.

Det må være lov å mene at et slikt tilbud ikke er en allmennkringkaster verdig.

Det jeg, lisensbetaleren, ønsker meg, er et helt tradisjonelt TV-program med film som tema. NRK har opp gjennom årene prøvd seg på noen varianter hvor programlederne har fått boltre seg på eksotiske locations og Jan Tomas er blitt hentet inn som ekspertkommentator. Men fikse ideer av denne typen tjener sjelden til annet enn å ta fokus vekk fra selve filmene.

Nei, gi meg filmnyheter og filmklipp, gi meg reportasjer og intervjuer, gi meg analyser og kritikk, gi meg historie og kontekst, gi meg mennesker som får snakke ut om ting de har peiling på og brenner for. Gi meg kort sagt noe som kan appellere til både hipstere og bestemødre, filmsnobber og Michael Bay-fans.

Ikke kom her og si at noe sånt ikke lar seg gjøre. Et slikt program trenger ikke engang å koste all verden med lisenspenger.

Mens jeg jobbet med denne artikkelen, søkte jeg opp gamle klipp med NRK-legenden Pål Bang-Hansen på YouTube. Og du kan si hva du vil om Pål Bang-Hansen – for eksempel at han hadde et pussig tonefall, brukte rare luer og stilte krøkkete spørsmål – men han skapte i hvert fall engasjement rundt film. Og et slikt engasjement finnes det ikke lenger spor av på NRK TV.

PS! NRK har ikke et ordentlig TV-program om musikk heller.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 04.08.16
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: NTB Scanpix

Kommentarer