Filmblogg: Tiåret som aldri tok slutt


Hva er det som gjør at film og tv ikke blir ferdige med 1970-tallet?

Som mange andre har jeg de siste ukene vært hektet på HBO-serien "The Deuce". Skapt som den er av David Simon og George Pelecanos, duoen som også sto bak klassikeren "The Wire" (2002–2008), oser den bunnsolid kvalitet i alt fra manus til skuespill. Aller mest fascinerende er "The Deuce" kanskje likevel rent estetisk.

Vi befinner oss der Times Square møter 42nd Street – i de samme gatene og det samme miljøet Martin Scorsese skildret i "Taxi Driver" (1976) – flere tiår før New York ble shoppingglade nordmenns favorittreisemål.

Bilene tuter. Neonlysene blinker. Søppelsekkene hoper seg opp langs lyktestolpene. Barene, sexkinoene og strippeklubbene ligger vegg i vegg. Dette er horene, hallikene, pusherne, junkiene, gangsterne og de korrupte politifolkene sin verden. Og gjenskapt ned til siste sigarettsneip, ser den tvers gjennom fantastisk ut.

Her ligger også svaret på hvorfor det lages så mye film og tv med handling fra 70-årene: Aldri var skjortesnippene bredere eller bartene større, aldri var typene mer typete eller de tilreisende pikene fra bygda mer løsslupne. Det er sånt engasjerende drama og fete bilder blir til av.

Jeg påstår vel å merke ikke at tilstandene var slik på Sørlandet for 40 år siden, bare at de i følge "The Deuce" var slik på Manhattan.

Nå har det vært gjort noen forsøk på å fange tidsånden i samme periode her hjemme også – AKP(m-l)-oppgjøret "Gymnaslærer Pedersen" (2006) og hasjsmuglerkomedien "Den siste revejakta" (2008) er de som renner meg i hu – men ingen har vært like minneverdige som svenske "Tilsammans" (2000). I tillegg til slengbuksene, bolleklippene og den utflytende seksualiteten, fikk den frem en idealisme som i dag fremstår nesten hjerteskjærende naiv.

Noe av det samme kan sies om den filmen "The Deuce" slekter aller mest på. "Boogie Nights" (1997) er en halvt komisk og halvt tragisk beretning om pornoindustrien i tiden før AIDS og VHS kom og ødela moroa.

Forresten: Glem ikke at filmene med desidert sterkest 70-tallsfeeling er de som faktisk ble laget på 70-tallet. Et gjensyn med "Taxi Driver" – eller, hvis du vil skulle foretrekke noe mer lettbent, "blaxploitation"-klassikeren "Shaft" (1971) – burde være perfekt for å korte ned ventetiden til neste episode av "The Deuce".

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 05.10.17
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av James Franco og Maggie Gyllenhaal med flere i "The Deuce": HBO Nordic

Kommentarer