Filmblogg: 30 magiske filmøyeblikk


Eller: 30 grunner til at jeg elsker film.

For et års tid siden listet jeg i denne spalten opp en del av mine favorittfilmøyeblikk. Det var ikke bare en morsom ting for nerdete meg å gjøre, men listen fikk også flere tilbakemeldinger enn noen av de over 100 andre innleggene jeg har skrevet her.

I god Hollywood-tradisjon krever selvsagt en slik suksess å få sin oppfølger. Her er 30 andre filmøyeblikk som har gjort uutslettelig inntrykk på meg. Hvilke er dine?
  1. Uma Thurman og John Travolta som danser til Chuck Berry i "Pulp Fiction"
  2. "Bare jobb og ikke noe moro gjør Jack til en kjedelig fyr" i "Ondskapens hotell"
  3. Stonehenge-sekvensen i "This Is Spinal Tap"
  4. Bill Murray som tenner seg to sigaretter på én gang i "Rushmore"
  5. "Ring meg" i "Lost Highway"
  6. William H. Macy som skraper frontruten på bilen i "Fargo"
  7. Når bare Klaus Kinski og apene er igjen på flåten i "Aguirre: Guds vrede"
  8. Roberto Benigni bekjenner sine synder i "Night on Earth"
  9. Lyden av sonaren i "Das Boot"
  10. Når den tyske bondejenta synger for de franske soldatene i "Ærens vei"
  11. "Ingen er perfekt!" i "Noen har det hett"
  12. Slåsskampen i korridoren i "Oldboy"
  13. "Hva har dere gjort med øynene hans?!" i "Rosemary's Baby"
  14. Jon Voights monolog i "Runaway Train"
  15. Kevin Klines avhør av Michael Palin i "En fisk ved navn Wanda"
  16. "Hva er det som er så morsomt med meg?" i "Mafiabrødre"
  17. Sluttscenen i "The Wicker Man"
  18. Donnys begravelse i "The Big Lebowski"
  19. "Hva er i boksen?" i "Seven"
  20. James Coburn og familiefaren på båten som sikter på hverandre i "Pat Garrett and Billy the Kid"
  21. Når Mariel Hemingway sier "Du må ha litt tiltro til folk" i "Manhattan"
  22. "Dere er alle individer." "Ja, vi er alle individer!" "Dere er alle forskjellige." "Ja, vi er alle forskjellige!" "Ikke jeg." "Sssh!" i "Life of Brian"
  23. Den bleke mannen, han som har øynene i håndflaten og spiser barn, i "Pans Labyrint"
  24. Når E.T. drikker seg full i "E.T."
  25. "Hils Göring!" i "Sanger fra andre etasje"
  26. Kvinnen som kommer krypende inn på soverommet i "A Tale of Two Sisters"
  27. Travis sine dagboknotater i "Taxi Driver"
  28. Det uløselige mysteriet i "Picnic at Hanging Rock"
  29. Når Marlon Brando sier "Jeg kunne ha vært en utfordrer" i "Storbyhavnen"
  30. "Vi har reist på ferie ved en feiltakelse!" i "Withnail and I"
Originalt publisert i Fædrelandsvennen 08.06.18
© Tekst: Roy Søbstad / Bilde av Uma Thurman og John Travolta i "Pulp Fiction": Cinematekene

Kommentarer