Filmblogg: Hva skal vi med filmkritikk?


En filmanmelder prøver å forklare seg selv hva han egentlig driver med.

– Hvorfor i all verden skriver du denne bloggposten som et intervju med deg selv?

– Vel. Nå har jeg anmeldt film her i avisen i drøyt seks år – nesten nøyaktig 600 anmeldelser er det blitt – og jeg har gjort meg en del tanker om hva disse filmkritikkgreiene går ut på. Men siden ingen stiller meg de spørsmålene jeg har lyst til å svare på, blir jeg nesten nødt til å gjøre det selv.

– OK, så hva er kritikk for noe?

– På ett plan er det selvsagt en form for forbrukerveiledning: å gi folk en guide til filmene som kommer på kino hver uke. Samtidig handler kritikk om mye mer enn bare å si at «denne filmen er god» og «denne filmen er dårlig».

Det handler om å sette ting inn i en større sammenheng – filmhistorisk eller samfunnsmessig eller hva som enn måtte være relevant – og det handler om å spre kunnskap og inspirere til refleksjon. Å utvise litt kjærlighet til filmmediet kan heller ikke skade.

En anmeldelse er på mange måter bare et oppspill til videre diskusjon: «Dette vekket filmen i meg. Hva med deg? Hva får du ut av den?»

Derfor blir jeg alltid litt lei meg når folk ikke er opptatt av annet enn hvilket terningkast man har gitt.

– Ja, terningkast, ja: hot or not?

– Ehm. Som jeg pleier å si: Kunst er ikke en målbar størrelse.

– Men hva skal vi egentlig med filmkritikere i 2019? Kan ikke alle og enhver publisere sine egne meninger på nettet nå til dags?

– Ja, det er en jungel der ute. Derfor tenker jeg at det gjelder å finne de rette anmelderne for deg, de som du føler deg mest på bølgelengde med, som setter ord på de tingene du selv ikke får satt ord på, som du kan føre en slags løpende samtale med, fra film til film, fra uke til uke.

I den større sammenhengen er kanskje nettopp dette kritikkens viktigste funksjon: å holde den offentlige samtalen om film – og alle andre kulturuttrykk – i gang. For hvilken verdi har vel en film eller en låt eller en bok hvis ingen reflekterer over den eller snakker om den?

Og nettet gjør det mulig for alle å komme med sitt. Likte du ikke det Fædrelandsvennen skrev om den siste «Men in Black»-filmen? Legg igjen en kommentar eller «rant» i vei på din egen YouTube-kanal!

– Disse tingene kunne du selv ha «rantet» om hele kvelden, skjønner jeg?

– Ja, gjerne det. Men da må du spandere den neste runden.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 18.07.19
© Tekst: Roy Søbstad / Bilde fra «Cinema Paradiso»: Another World Entertainment Norway A/S

Kommentarer