Helt kattestrofe!


Cats
England 2019
Regi: Tom Hooper
Skuespillere: Francesca Hayward, Judi Dench, Idris Elba, Ian McKellen, James Corden, Mette Towley, Rebel Wilson, Taylor Swift, Ray Winstone, Jennifer Hudson
Musikk: Andrew Lloyd Webber
Aldersgrense: 6 år

TERNINGKAST 1

Årets verste film kom sent. Til gjengjeld er den tvers gjennom fryktelig.

Jeg skal ærlig innrømme å ikke være en musikalfyr. Jeg synes hele musikalformen er gammeldags og rar. I tilfellet «Cats», som altså er en påkostet og stjernespekket filmversjon av Andrew Lloyd Webbers ubegripelig populære show, er det nok likevel ikke jeg som er problemet, men filmen.

Det får være så sin sak at historien er ikke-eksisterende og at sangnummerne er pompøse inntil det hysteriske. Den gjennomgående kokette tonen hører vel bare også, så vidt jeg kan skjønne, sjangeren til. Men så er det alt det andre.

«Cats» er to timer i selskap med de mest bisarre skapningene jeg kan huske å ha sett på kino. Jeg skjønner ikke engang hva de er ment å være: små mennesker med pels og hale eller store katter med hender og bryster?

Man kan ikke annet enn å synes synd på alle de flinke folkene som har latt seg lure til å være med på dette. Å se Dame Judi Dench liksom kroe seg i en katteseng og Sir Ian McKellen lepje i seg vann fra en skål, er jo faktisk bare fælt.

Kanskje – kanskje! – kan «Cats» være noe for «furries», kitsch-elskere og gærne kattedamer. Vi andre gjør best i å late som om alt sammen bare var en guffen drøm.

Originalt publisert på KRSby.no 25.12.19
© Roy Søbstad

Kommentarer