Varmt om min far


Min pappa Marianne
Sverige 2020
Regi: Mårten Klingberg
Skuespillere: Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt, Lena Endre
Aldersgrense: 6 år

TERNINGKAST 4

«Min pappa Marianne» er en god, gammeldags «feelgood»-film med en tidsriktig tvist.

Småbypresten Lasse (spilt av Rolf Lassgård, kjent for sine utpreget mandige roller i filmer som «Jegerne» og «En mann ved navn Ove») har en hemmelighet: Hans sanne jeg er en kjoleglad kvinne ved navn Marianne.

Når datteren Hanna (Hedda Stiernstedt fra tv-serien «Vår tid er nå») kommer hjem med halen mellom bena etter en ordentlig «skitväcka» i Stockholm, presser behovet for å fortelle seg fram. Dét skal komme til å bli en utfordring for både familie og lokalsamfunn.

«Min pappa Marianne» er en klassisk «feelgood»-film som bruker nesten like mye tid på tematikk vi kjenner fra et utall andre skandinaviske filmer – forholdet mellom by og land, mellom kvinner og menn, mellom foreldre og barn – som den gjør på transpersoners kår. Ikke hever den seg over å karikere verken trangsynte, landsens svensker eller håpløse «incels» heller.

Mest av alt oppleves «Min pappa Marianne» likevel varm. Stiernstedt og Lassgård, i rollene som henholdsvis skadeskutt 28-åring og sårbar 60-åring, gjør begge gripende innsatser, og et ekstra lite pluss skal filmen ha for forbilledlig bruk av Broder Daniel-slageren «Shoreline».

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 07.08.20
© Roy Søbstad

Kommentarer