Palmesus i voksenversjon

Palmesus Classics
Kristiansand Symfoniorkester med gjester
Sted: Konsertsalen i Kilden
Tid: Fredag 16. oktober
Publikum: 200 (utsolgt)

TERNINGKAST 4

Dansing i sanden er blitt til dansing mellom stolradene når Palmesus har flyttet innendørs.

Mens den stadig pågående pandemien har tvunget artister og konsertarrangører over hele verden til å skalere ned, har Palmesus – i samarbeid med Kilden, Kristiansand Symfoniorkester og Sørlandets Kunstmuseum – tvert i mot valgt å slå på stortromma.

Scenen i Kildens storsal er fyllt til randen. Symfonikerne okkuperer størstedelen av gulvet, i sin midte har de band og korister, bakerst og øverst troner Patski Love i DJ-båsen sin. Til sammen skal det være rundt 70 mennesker der oppe.

Kveldens formål er å presentere 20 hits fra de 20 siste årene. Til dette har Palmesus klart å samle en imponerende artistrekke. Litt ekstra eksklusivt blir det hele når man har fått disse kapasitetene til å vie seg helt og holdent til andres materiale.

Alltid proffe Silya får vist fram sin indre disco-diva når hun går løs på Florence and the Machine-versjonen av 70-tallslåten «You Got the Love». Og om det virker på grensen til opplagt å la Thomas Dybdahl tolke Coldplays «Fix You», er det desto morsommere å høre ham dra Justin Bieber-låten «Love Yourself».

Arif framstår like mye som en gammeldags nattklubb-entertainer som en hiphop-er når han synger Drakes «Hotline Bling». Og mens Julie Bergan får Ne-Yos «So Sick» til å høres ut som et stykke smooth 70-tallssoul, får Ruben – norsk pops store elegantier – John Legend-balladen «All of Me» til å høres ut som en av sine egne.

En konsert som til tider oppleves litt vel voksen og litt vel høytidelig, får et skudd av sommer og Bystranda når Raylee gjør energiske tolkninger av bangerne «Titanium» og «Crazy in Love».

Det er likevel Isah som stjeler showet. Stavanger-artisten har en kul, helt naturlig Bruno Mars-aktig greie gående for seg, og framfører prikkfrie versjoner av både Amy Winehouses «Valerie» og Outkasts «Roses» tilsynelatende uten å anstrenge seg i det hele tatt. Den fyren kan det komme til å bli noe av, altså.

Så får det kanskje være undertegnedes problem at han får noen litt uheldige «Hooked on Classics»-vibber hver gang vokalistene overlater scenen til bare DJ og orkester, og at han synes stemningen i salen etter hvert blir vel så mye julebord-med-jobben som beachparty-for-ungdommen.

Fint var det uansett at aftenens aller største applaus gikk til symfoniorkesteret.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 19.10.20
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Kristian Hole, Fædrelandsvennen

Kommentarer