Filmblogg: Tid for science fiction

Vi trenger ikke mase mer om hvor forferdelig 2020 var. Et nytt år har begynt og vi kan rette blikket framover. Med andre ord: Nå passer det fint å se litt science fiction.

Science fiction-filmer er gjerne enten rene eventyrfortellinger («Star Wars») eller nattsvarte framtidsdystopier («The Hunger Games»). Sjangerens mest interessante filmer er likevel ofte dem som legger mer vekt på dette med «science», altså vitenskap, enn «fiction». 

De følgende fem titlene er slike. Dessuten får de til det George Clooney mislykkes med i sin Netflix-aktuelle «The Midnight Sky»: å engasjere både på et følelsesmessig og et intellektuelt plan.

Og alle bærer de i seg – spoiler alert! – et 2021-vennlig håp for framtiden.

«Sunshine» (2007). I 2057 er solen i ferd med å slukne, og en gruppe astronauter – utstyrt med en atombombe og et romskip på størrelse med Manhattan – har fått oppdraget med å gi den nytt liv. Historien skal etter hvert ta noen småteite vendinger, men dette er like storslått som det er spennende. Se den på en skikkelig tv med skikkelig lyd.

«Her» (2013). Hvem sier at det ikke finnes plass for søt romantikk i science fiction? Joaquin Phoenix er mannen som blir forelsket i et operativsystem – riktig nok et som har kunstig intelligens og den sexy stemmen til Scarlett Johansson, men et operativsystem åkke som – og går gjennom alle de opp- og nedturene som hører med i et hvert kjærlighetsforhold. Det er ikke så søkt som det høres ut. Faktisk er det veldig, veldig fint. Se også: «Evig solskinn i et plettfritt sinn» (2004).

«Interstellar» (2014). Jorden er nok en gang i ferd med å gå under, og denne gangen må Matthew McConaughey ta turen gjennom et ormehull for å finne en ny hjemplanet til oss menneskene. «Interstellar» er det amerikanerne så lekkert kaller et realt «mindfuck».

«The Martian» (2015). Stakkars Matt Damon er blitt stuck helt alene på Mars. Det eneste som kan redde ham er – som så ofte før i menneskehetens historie – ukuelig overlevelsestrang og full tillit til at det finnes vitenskapelige løsninger på alt. Se også: «Moon» (2009).

«Arrival» (2016). Hvordan vil vi reagere når de utenomjordiske uten forvarsel gir seg til kjenne tidlig en tirsdag morgen? Vil vi føle oss truet og ta til våpen, eller vil vi – slik språkforskeren Amy Adams gjør i «Arrival» – prøve å kommunisere og forstå? Se også: «Nærkontakt av tredje grad» (1977) og «Contact» (1997).

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 07.01.21
© Tekst: Roy Søbstad / Foto fra «Sunshine»: Twentieth Century Fox Norway

Kommentarer