Overraskende kul!

Snake Eyes: G.I. Joe Origins
USA 2020
Regi: Robert Schwentke
Skuespillere: Henry Golding, Samara Weaving, Úrsula Corberó, Iko Uwais
Aldersgrense: 12 år

TERNINGKAST 4

«Snake Eyes: G.I. Joe Origins» er en mye bedre actionfilm enn man kunne frykte.

Undertegnede har alltid vært i feil aldersgruppe for G.I. Joe. Actionfigurene var ikke å få ta i da jeg var sneip, tegneseriene ble oversatt først da jeg hadde gått videre til mer voksne serier og da denne siste filmserien begynte, med «The Rise of Cobra» i 2009, var jeg for gammel til å i det hele tatt ta notis. I 2021 kommer jeg med andre ord til G.I. Joe med lite annet enn et åpent sinn.

«Snake Eyes: G.I. Joe Origins», som forteller opprinnelseshistorien til karakteren Snake Eyes (Henry Golding), åpner ikke veldig lovende. Men så snart de innledende, helt fantasiløse sekvensene er overstått, vår helt har fått sitt hevnmotiv etablert og handlingen forflytter seg til Japan, skal det hele ta seg merkbart opp.

Dette er mer av en kampsportfilm enn en film om supersoldater, nemlig. Det betyr action av den håndfaste, koreograferte typen – samt, ikke minst, ninjasverd som sier «ka-ching!» bare man rører dem – snarere enn hi-tech-våpen og CGI-genererte eksplosjoner.

Og dét må jeg si: Ikke bare ville dette ha vært saker for den 14 år gamle Roy, men den middelaldrende versjonen lot seg jammen rive med, han også.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 23.07.21
© Roy Søbstad

Kommentarer