Snart er ventingen over. Endelig skal vi få se årets to mest spennende norske filmer på kino.
17. juli 2021 vil bli stående som en merkedag for norsk film. Det var dagen da Renate Reinsve ble kåret til beste kvinnelige skuespiller i Cannes for sin rolle i «Verdens verste menneske». Det kan knapt overdrives hvor stort dette er.
Faktisk kan jeg ikke komme på noe annet å sammenligne det med, enn da Thor Heyerdahl vant Oscar for dokumentaren «Kon-Tiki» i 1950 og Torill Kove for den animerte kortfilmen «The Danish Poet» i 2007. Helt der oppe er vi.
«Verdens verste menneske» er den femte spillefilmen til regissør Joachim Trier fra Oslo. Den har han, i likhet med de foregående, skrevet sammen med kameraten Eskil Vogt. I Cannes var det sannelig også premiere på Vogts egen film «De uskyldige».
Vi kan vel alle være enige om at norsk film ble veldig mye kulere i løpet av det tidlige 2000-tallet. Joachim Triers debut «Reprise» (2006) satte likevel en helt ny standard for stil- og selvsikkerhet. Her var en filmskaper som – i tillegg til å ha full kontroll på de filmatiske virkemidlene – også hadde en forståelse for den virkelige verden som gjorde ham i stand til å tegne et troverdig bilde av en tid, et sted og en generasjon.
Selv jeg, som aldri har bodd i Oslo, fikk en umiskjennelig Oslo-følelse av «Reprise» og «Oslo, 31. august» (2011). Og ikke bare kunne jeg dra kjensel på konkrete gater og utesteder, men jeg kjente også igjen de hel- og halvstuderte røverne filmene handlet om. Jeg delte deres referanser innen film, musikk og litteratur. Jeg hadde vært i de samme situasjonene og hatt de samme følelsene.
«Thelma» (2017), Triers grøsser om en ung kvinne med uforklarlige evner, har andre elementer mange vil kjenne seg igjen i: det å komme fra et lite sted til en stor by, det å slites mellom tro og viten, det å bale med forbudte følelser.
Gjenkjennelse kan være både frydefullt og ubehagelig. Men på et dypere plan kan det å kjenne igjen noe av seg selv og sitt eget liv i en film – å se andre gå gjennom de samme tingene – også gjøre at en stakkar føler seg litt mindre alene her i verden. Noen av oss vil faktisk mene at nettopp dét er mye av poenget med kunst.
Og ingen norske filmskapere får dette bedre til enn Joachim Trier og Eskil Vogt.
Vogts «De uskyldige» har premiere 3. september. Triers «Verdens verste menneske» har premiere 15. oktober.
Originalt publisert i Fædrelandsvennen 27.08.21
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Joachim Trier, Renate Reinsve og Herbert Nordrum under innspillingen av «Verdens verste menneske»: SF Studios/Oslo Pictures/Christian Belgaux
Kommentarer
Legg inn en kommentar