Filmblogg: Seks knallgode serier som ikke er «Squid Game»

Når det finnes så mye å velge i, er det ingen grunn til at alle skal se det samme.

Jeg gadd ikke å se mer enn én episode av «Squid Game», jeg. 

Da en koreansk Netflix-serie om ultravoldelige barneleker for et par uker siden plutselig var det alle snakket om, følte jeg meg nesten forpliktet til å sjekke den ut. Det jeg fant, var en overspilt og overtydelig variant av filmer som «Battle Royale» (2000) og «The Hunger Games» (2012–2015). Det føltes litt som å se tidenes blodigste barneserie. Jeg telte på fingrene og kom fram til at livet er for kort.

Her er fem veldig forskjellige serier jeg har brukt tid på i stedet. Ingen av dem har noe som helst til felles med den koreanske.

«Midnight Mass» (Netflix): Denne Stephen King-aktige grøsserserien handler om et lite øysamfunn som gradvis blir grepet av religiøst hysteri. Oppbygningen er langsom og de teologiske diskusjonene mange, men «Midnight Mass» er mer uhyggelig og har flere kloke ting å si om farene ved blind tro enn noen annen tv-serie jeg kan komme på.

«Post Mortem – Ingen dør på Skarnes» (Netflix): En mørk og merkelig, men morsom serie om vampyrer – ikke at ordet noen gang blir brukt – på et lite tettsted i Sør-Odal, står for meg igjen som høstens (u)hyggeligste norske overraskelse.

«Escape at Dannemora» (HBO): To fanger ved et avsidesliggende høyrisikofengsel (Benicio del Toro og Paul Dano) pleier begge seksuelle forhold til en kvinnelig ansatt (Patricia Arquette) samtidig som de pønsker på flukt. «Escape at Dannemora» er en original – og svært spennende – vri på den klassiske planlegging-og-rømning-filmen.

«Dips» (NRK): Inkompetanse er noe av det mest komiske jeg kan tenke meg. Og mer inkompetente mennesker enn de unge, svenske diplomatemnene i denne særs lettbente komedien, er det lenge siden jeg har hatt fornøyelsen av å se.

«Mare of Easttown» (HBO): Amerikanerne har åpenbart sett mye nordisk krim de siste årene, de også. «Mare of Easttown», med en alt annet enn jålete Kate Winslet i hovedrollen, er en kompleks og engasjerende etterforskningsserie fra et småbymiljø som like gjerne kunne ha vært norsk.

«Succession» (HBO): Tredje sesong av min favorittserie de siste årene har nettopp begynt, og sagaen om milliardærfamilien Roy – mer enn litt inspirert av mediemogul Rupert Murdoch og hans nærmeste – er stadig like velskrevet, velspilt og herlig slem som vi fans forventer at den skal være.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 23.10.21
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Hamish Linklater i «Midnight Mass»: Netflix

Kommentarer