Kjærlighet i algoritmenes tid

Drømmemannen
Tyskland 2021
Originaltittel: Ich bin dein Mensch
Regi: Maria Schrader
Skuespillere: Maren Eggert, Dan Stevens, Sandra Hüller, Hans Löw, Wolfgang Hübsch
Aldersgrense: Tillatt for alle

TERNINGKAST 4

Den tyske filmen «Drømmemannen» tar opp noen av de virkelig store filosofiske spørsmålene. I tillegg er den jammen en romantisk komedie.

Alma (Maren Eggert) er en middelaldrende, følelsesmessig tilkneppet arkeolog som via sin jobb på universitetet blir introdusert for selve drømmemannen. Tom (Dan Stevens, kjent fra «Downton Abbey») er kjekk, intelligent, oppmerksom, dødsgod til å danse rumba og kan alle diktene til Rainer Maria Rilke på rams.

Tom er også en humanoid robot. Alma har latt seg overtale til å ha ham på utlån i tre uker slik at algoritmene hans kan finjusteres.

Tyske «Drømmemannen» er ikke den første filmen som utforsker krysningspunktet mellom kunstig intelligens og kunstig romantikk. Amerikanske «Her» gjorde det allerede i 2013. Den fikk også vel så mye ut av tematikken.

Det er en slags intellektuell rom-com, dette her. «Drømmemannen» leker seg med våre forventninger til sjangeren, og stiller samtidig noen filosofiske spørsmål om hva kjærlighet egentlig er for noe. Som sådan er den både godt uttenkt og godt laget.

Men den blir også litt for kjølig, distansert og – vel – perfekt til å vekke de helt store følelsene. Sånn sett har den et og annet til felles med humanoiden Tom.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 25.11.21
© Roy Søbstad

Kommentarer