Slik var det sørlandske musikkåret 2021

Musikkanmelder Roy Søbstad oppsummerer 2021 med 20 nøye utvalgte låter.

Det ble ikke helt som det skulle, dette året heller. Akkurat i det musikklivet så smått begynte å komme i normalt gjenge igjen, fikk vi en ny, brutal nedstenging like før jul. Dermed ser framtida nok en gang usikker ut for mange i bransjen.

Kanskje er det desto større grunn til å glede seg over selve musikken. Denne lista er et forsøk på å oppsummere musikkåret 2021 her i sør.

Lista er ikke ment som en kåring. Låtene er heller ikke rangert på noe vis.

Meningen er rett og slett å gi et tverrsnitt av populærmusikken på Sørlandet i året som gikk. Det kommersielle og det kompromissløse, det kjente og det ukjente, det streite og det skjeive, det pene og det stygge – alt har sin plass her. Ingen kommer til å like alt, men alle burde kunne like noe.

Du finner lista på Spotify under tittelen «Det sørlandske musikkåret 2021».

Og så snart det blir mulig igjen, ses vi på konsert!

1. Erlend Ropstad - «Svevde høyt der oppe»
Erlend Ropstad brukte 2021 til å befeste sin posisjon som et av norsk rocks viktigste navn og samtidig bevise at venndølsk kan være både tøft og poetisk. «Svevde høyt der oppe», hentet fra albumet «Da himmelen brant var alle hunder stille», er fire minutter og 46 sekunder med konsentrert spilleglede som simpelthen eksploderer hver gang refrenget kicker inn.

2. Stian Fjelldal - «Ville hesta»
Stian Fjelldal kommer fra Hovda i Lyngdal kommune, en plass hvor det visstnok bor flere sauer enn folk, og lager sanger som speiler menneskene og landskapet man gjerne møter på slike steder: lun, ettertenksom, ofte med en tiltalende humoristisk snert. Denne smakebiten på Fjelldals kommende femte album viser hverdagsfilosofen som bor i ham.

3. Thom Hell - «When You’re Not Around»
Nærmere 20 år etter solodebuten fortsetter Thomas Helland fra Kristiansand ufortrødent å levere 60- og 70-tallsinspirert feinschmeckerpop av forbløffende høy kvalitet. Hell tar ikke feil når han sier at «When You’re Not Around», som er en forsmak på hans tiende album, kan være det beste han har laget.

4. Jonas Alaska - «You Don’t Know How to Dance»
Jonas Alaska fra Åmli sto for årets mest overrumplende venstresving da han, etter 10 år som singer–songwriter, i høst ga ut en ren pop-plate. Ikke var det snakk om noen form for retro-øvelse heller, men basstung, dansbar pop som ikke kunne ha vært mer 2021. «You Don’t Know How to Dance» er det soleklare høydepunktet på albumet «Girl».

5. Anne Marie Almedal - «We Dance Alone»
Anne Marie Almedal fra Vågsbygd er nå mer enn 30 år ut i en karriere som strekker seg fra indiepop med Velvet Belly til mainstream-suksess med «Himmelblå». Den elegante elektropop-låten «We Dance Alone» er et slikt kunststykke få artister på dette stadiet lykkes med: å høres ut som en modnet, men stadig like vital versjon av seg selv. Nytt album kommer i mars.

6. Tableau - «Cosmic Boy»
Da Tore Buch jr. og Jon Erik Kjørkleiv fra Farsund deltok på UKM i 1991, kunne de nok ikke forestille seg at det ville ta 20 år før debutalbumet var klart. Men den gjennomført elegante synthpopen deres – som her får et ekstra løft av Hedda Ovidia Stølens vokal – framstår kanskje vel så tidsriktig nå. «Cosmic Boy» er fra albumet «Age of I».

7. Ylva - «Du vil ikke gå fra meg»
Ylva fra Vågsbygd har gjort som så mange andre unge og lovende: flyttet til Oslo for å satse. Men ved å holde på sørlandsdialekten skiller hun seg likevel ut i et overbefolket popmarked. Med flere låter av samme kaliber som dem på EP-en «Gule roser», her representert ved catchy «Du vil ikke gå fra meg», har hun alle muligheter til å nå langt.

8. Kill Ginger - «Overload»
John Martin Steenersen fra Kristiansand, som med artistnavnet Kill Ginger refererer til sitt eget røde hår, lager raplåter om mental helse og en oppvekst som ikke alltid var like enkel. Åpenheten – og en teft for gode hooks – ga uttelling da han i juni ble kåret til Månedens Urørt på NRK P3. «Overload» er en av flere singler Kill Ginger slapp i 2021.

9. Unge Beirut - «Jeg er ikke rasist, men…»
Akkurat i det man har forsonet seg med at hip hopen ikke lenger formidler annet enn gode vibber og såre følelser, slipper Unge Beirut, som kom til Vennesla fra Libanon da han var sju, et helt album fylt med betimelige, hardtslående meldinger om rasisme og Israel–Palestina-konflikten. «Jeg er ikke rasist, men…» er fra albumet «D.Ø.D.E.N.».

10. Sheila Simmenes - «Promise Me»
Det finnes – kanskje litt pussig, gitt landsdelens lange sjøfartshistorie – ingen tradisjon for bossa nova og andre sør-amerikanske musikkstiler på Sørlandet. Med debutalbumet «Love Was Easy» gjør Bergen-fødte, Kristiansand-bosatte Sheila Simmenes sitt for å bøte på mangelen. Småjazzy «Promise Me» føles da også som mild sommerbris fra en varmere del av verden.

11. Les Imprimés - «No One to Fight»
Denne nydelige, melodiske perlen kom ingensteds fra. En dag dukket den liksom bare opp i Spotify-listene. Etter hvert viste det seg at det var kristiansandsprodusenten Morten Martens og trommeslageren Gunnar Sæther som sto bak, men hva mer de to har å by på, er fremdeles helt i det blå. Vi håper selvsagt på et helt album med samme deilige atmosfære.

12. Ingvild Flottorp - «I’ll Be All Right»
Debutalbumet til Ingvild Flottorp kom som et velkomment streif av sol på vårparten. Med sine iørefallende melodier og sin ungdommelige energi ga det også 22-åringen fra Åmli en selvfølgelig plass på den stadig blomstrende norske americana-scenen. «I’ll Be All Right» er fra albumet «It All Seems So Clear».

13. Kristoffer Birkedal - «Willow Tree»
Kristoffer Birkedal fra Kristiansand er ikke helt som andre singer–songwritere. Han befinner seg dypt inne i britisk folk-tradisjon, og skriver sanger for å fortelle historier snarere enn å dele følelsene sine med verden. Den fine debut-EP-en «Baldakin» har Birkedal spilt inn i samarbeid med ingen ringere enn Kim Larsen- og Metallica-produsent Flemming Rasmussen.

14. Rural Tapes - «The Observer»
Når Arne Kjelsrud Mathisen, som kommer fra Grimstad og er kjent fra rockbandet Heroes & Zeros, solodebuterer, er det med et sett instrumentalkomposisjoner som flyter rundt i et vanskelig definérbart, men veldig stemningsfullt rom mellom klassisk, elektronika og filmmusikk. Kristiansandsgitaristen Kjetil Grande gjester på dette sporet fra albumet «Rural Tapes».

15. Drongo - «Hester»
Det mangehodete trollet Drongo, som har sitt utspring i musikkutdanningen ved Universitet i Agder, spiller en type høyenergisk instrumentalmusikk som kunne ha fått noen og enhver til å danse, hadde det bare ikke vært for at man mest sannsynlig ville ha brukket beina. Gøy er det å høre på dem åkkesom. «Hester» er fra Drongos debutalbum «1».

16. Moron Police - «Parachutes»
Moron Police er så godt som umulige å plassere i bås. Det går i pop i det ene øyeblikket og prog i det neste. Men Farsund-bandets uimotståelige lekenhet og musikalske virtousitet har gitt dem et publikum over store deler av verden. I «Parachutes», hentet fra fra EP-en «The Stranger and the Hightide», gjør de noe så uhørt som å spille en pen sang rett fram.

17. Marekvist - «Natt»
Med røtter både i norsk tradisjonsmusikk og de hardere, mer progressive delene av 1970-tallets rock, skaper det kristiansandsbaserte prosjektet Marekvist assosiasjoner til frisk luft, åpne landskap og dunkel naturmystikk. Innimellom får man jammen lyst til å spille luftgitar også. «Natt» er hentet fra Marekvists debutalbum «Solrenning».

18. White Void - «Do. Not. Sleep.»
En sjelden positiv følge av pandemien: Den ga Lars Are Nedland, kjent fra metalbandene Borknagar og Solefald, tid til å få fart på sideprosjektet White Void. Her får Nedland og hans med-kristiansandere Eivind Marum, Vegard Kummen og Tobias Solbakk utløp for sine mer melodiske, men ikke mindre hardtslående sider. «Do. Not. Sleep.» er åpningsspor på albumet «Anti».

19. Blood Red Throne - «Conquered Malevolence»
Etter over 20 år er dødsmetall-veteranene i Blood Red Throne fra Kristiansand fortsatt sprengfulle av agg og gørr. Spør ikke meg hvordan det er mulig å opprettholde et slikt energinivå og en så mannevond attitude over så lang tid, men jeg kan underskrive på at effekten er rensende. «Conquered Malevolence» er fra albumet «Imperial Congregation».

20. Skeive Vekkelsen - «Det går nok over skal du se»
Skeive Vekkelsen – Reidun Mork og Filip Ring fra Kristiansand i kompaniskap med Oslo-artisten Einar Stenseng – klarte å vekke litt god, gammeldags kontrovers da de i høst ble utestengt fra Protestfestivalen. Det er uklart om det var homosyn eller sur sang som gjorde utslaget. «Det går nok over skal du se» er fra albumet «Skeive Vekkelsen».

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 31.12.21
© Roy Søbstad / Foto av Jonas Alaska, Ingvild Flottorp og Unge Beirut: Presse. Foto av Ylva: Universal Music

Kommentarer