Filmblogg: Sånne filmer de ikke lager lenger

Savner du også tida da Hollywood fremdeles laget film for voksne mennesker?

Her om dagen svitsjet jeg tilfeldigvis innom en tv-kanal som viste «A Few Good Men» (1992). Selv om jeg så filmen første gang for 30 år siden, da den gikk på kino under tittelen «Et spørsmål om ære», ble jeg sittende og følge med helt til siste elektriske øyeblikk.

De fleste over en viss alder vet akkurat hvilket øyeblikk jeg mener: Når Tom Cruise, i rollen som litt vel eplekjekk advokatyngling, endelig klarer å få den stålarrogante obersten, spilt av Jack Nicholson, til å avsløre seg selv. «You want the truth?» tordner Jack brått. «You can’t handle the truth!»

«A Few Good Men» har aldri vært favorittfilmen min eller noe. Men det er et eller annet med amerikansk mainstream-film på sitt beste som gjør det nærmest umulig å ikke bare se litt til og litt til og kanskje enda litt til.

Og da filmen var ferdig, slo det meg at Hollywood nesten ikke lager slikt som dette lenger.

Jeg snakker om filmer som følger de klassiske prinsippene for historiefortelling, som er regissert uten noen form for pretensjoner, som lar store stjerner få lov til å gjøre det de gjør best, som kanskje til og med gir deg noen nye tanker om allmennmenneskelig tematikk. Kort sagt: skikkelig, vellaget underholdning myntet på voksne folk.

Slikt ble det laget mye av på 90-tallet. «Thelma & Louise» (1991), «Duften av kvinne» (1992), «Frihetens regn» (1994), «Dead Man Walking» (1995), «Broene i Madison County» (1995), «Leaving Las Vegas» (1995), «Jerry Maguire» (1996), «Donnie Brasco» (1997), «Good Will Hunting» (1998), «American Beauty» (1999) og «Den talentfulle Mr. Ripley» (1999) er bare noen få eksempler jeg kommer på i farten.

Filmene til Coen-brødrene, Quentin Tarantino og Paul Thomas Anderson var mye hippere, for all del, men man kan faktisk ikke krangle med klassisk Hollywood-kvalitet.

I dag bruker de store studioene stort sett alle sine ressurser på å produsere «franchise»-filmer for tenåringer. Det er merkevarenavn – DC, Marvel, Star Wars, Harry Potter, Fast & Furious og hva de nå heter alle sammen – som skal trekke folk til kinoene, ikke filmstjerner og gode historier.

Og jeg – vel vitende om hvor gammel jeg høres ut – tar meg i å tenke at det hadde vært mye mer spennende å se Tom Cruise i et nytt rettssalsdrama enn i enda en «Mission: Impossible»-film.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 19.02.22
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Tom Cruise i «A Few Good Men: 
Castle Rock Entertainment/Columbia Pictures

Kommentarer