Filmanbefaling: Det ville vesten er ikke som før

The Power of the Dog
Australia/Canada/England/New Zealand/USA 2021
Regi: Jane Campion
Med: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Thomasin McKenzie, Keith Carradine, Frances Conroy
Musikk: Jonny Greenwood

«The Power of the Dog» er westernfilmen som voksent, tenksomt drama.

Phil Burbank (Benedict Cumberbatch) er den vandrende personifiseringen av giftig maskulinitet: dominerende, demonstrativt ufølsom, alltid med en giftig replikk på lager for dem som måtte våge å være annerledes. Med kalde, harde øyne skuler han på verden fra under cowboyhatten.

Året er 1925, og sammen med sin adskillig mildere bror George (Jesse Plemons) driver Phil en avsidesliggende ranch i Montana. Når George gifter seg med enken Rose (Kirsten Dunst), og lar henne og sønnen Peter (Kodi Smit-McPhee) flytte inn, forsterkes gamle motsetninger mellom brødrene.

På mange måter er det likevel den bleke og forfinede unggutten Peter – Phils rake motsetning – som skal komme til å spille hovedrollen i det psykologiske dramaet som følger.

I likhet med regissør Jane Campions mest kjente film, «The Piano» (1993), er «The Power of the Dog» et kammerspill: Det handler om fire mer eller mindre isolerte mennesker hvis skjebner ubønnhørlig blir viklet inn i hverandre. Men denne gangen bruker Campion også en western, en film i den mest maskuline sjangeren av dem alle, til å utforske tematikk som familierelasjoner og seksualitet.

Det tar riktig nok sin tid før vi skjønner hvor hun vil. Tempoet er langsomt, handlingen går tilsynelatende i alle retninger og mye vekt legges på de praktiske gjøremålene som hører gårdslivet til. Men etter hvert blir det klart for oss at verken Phil eller Peter er riktig så éndimensjonale som de først kan virke.

Og alt sammen leder opp til et klimaks som knytter sammen trådene i historien samtidig som det overlater til seeren å bedømme etikken i det hen har sett. Subtilt er det jammen også: Det gikk ærlig talt en time eller to fra filmen var slutt til det gikk opp for undertegnede hva som faktisk hadde skjedd.

Desto lenger ble filmen med meg. Og andre gang likte jeg den enda bedre.

Sånn fungerer bare det aller ypperste av fortellerkunst.

«The Power of the Dog» kan strømmes på Netflix.

Hvis du liker «The Power of the Dog», burde du også sjekke ut disse filmene.

The Piano
New Zealand/Australia/Frankrike 1993
Regi: Jane Campion
Med: Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill og Anna Paquin

Jane Campion («The Power of the Dog») sitt navn vil for alltid bli forbundet med dette Palmepris-vinnende og trippelt Oscar-belønte kostymedramaet.

Holly Hunter spiller den selvpålagt stumme kvinnen som, sammen med sin lille datter og et verdifullt piano, en gang på 1800-tallet ankommer det ugjestmilde New Zealand. Hun er der for å gifte seg med en forretningsmann, men skal snart utvikle et underlig, erotisk ladet forhold til en av hans hjelpere. Det som følger, er en alt annet enn forutsigbar kjærlighetshistorie.

«The Piano» kan strømmes på Netflix.

Portrett av en kvinne i flammer
Frankrike 2019
Regi: Céline Sciamma
Med: Noémie Merlant og Adèle Haenel

2019s vakreste film forteller historien om Marianne (Noémie Merlant) som sent på 1700-tallet blir sendt til en øy i Bretagne for å male et portrett av Héloïse (Adèle Haenel). I en tid hvor alle følelser blir holdt i sjakk av stiv etikette, er det gripende å se hvordan de to unge kvinnene langsomt utvikler en dyp fortrolighet til hverandre.

Og rent visuelt er denne filmen, med sine maleriske tablåer i kalde, klare farger, en nytelse fra begynnelse til slutt.

«Portrett av en kvinne i flammer» kan strømmes gratis på Filmoteket.no.

The World to Come
Storbritannia 2020
Regi: Mona Fastvold
Med: Katherine Waterston, Vanessa Kirby, Christopher Abbott og Casey Affleck

Det er norske Mona Fastvold som har regissert denne fine, stilsikre filmen om kvinnelig begjær under umulige forhold.

Året er 1856, stedet er det nordøstre USA og Abigail (Katherine Waterston) og Tallie (Vanessa Kirby) lever begge med ektemenn som på ingen måte er i stand til å oppfylle deres innerste behov. Tiltrekningen dem i mellom er åpenbar, men på dette stedet og denne tiden finnes det ikke rom for noe sånt som en romanse mellom to kvinner.

«The World to Come» kan strømmes gratis på Filmoteket.no.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 2/2022
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Kodi Smit-McPhee og Benedict Cumberbatch i «The Power of the Dog»: Netflix

Kommentarer