Intervju: Festivalen startet med noen discolys på Finn

Navn: Kristian Kleba-Næss
Alder: 40
Sivilstand: Gift, tre barn
Bosted: Hånes i Kristiansand
Aktuell med: Arrangerer HalvØya-festivalen 24.–25. juni

Kristiansand har fått en ny festival for elektronisk musikk. Initiativtaker Kristian Kleba-Næss forteller om et arrangement som ble til gjennom tilfeldigheter, men som kan komme til å bli noe stort. 

– Hva er bakgrunnen for HalvØya-festivalen?

– Bakgrunnen for HalvØya-festivalen er rene tilfeldigheter. Jeg kjøpte en stor pakke med discolys jeg kom over på Finn.no, og da kom ideen om å ha et mindre «party» i Bygg 29 på Odderøya hvor jeg holdt til. Altså, det var den blandingen mellom de lysene og min situasjon, hvor jeg var uten arbeid og har sterk ADHD, som gjorde at jeg måtte sette i gang noe. Og opplegget ble mer og mer profesjonalisert.

– Og det kom folk?

– Det ble en umiddelbar suksess, og jeg ble veldig overasket. Mens andre arrangører i byen meldte at de hadde vansker med billettsalget, solgte vi ut uken før festivalstart. Vi hadde 170 publikummere, begrenset på grunn av corona. 

– Det er en uvanlig start på en festival?

– Ja, men jeg har arrangert konserter i byen før. Det var noen få eventer med black metal og hip hop for omtrent 17–18 år siden.

– Men du driver ikke HalvØya alene?

– Jeg har fått mye hjelp av Baard Lie, som dessverre ikke er med lenger, og min kone. Alt av planer, avtaler, grafisk og så videre ble i starten gjort av meg, men min kone kom inn på det administrative etter at vi hadde avviklet første året, og har vært en kjemperessurs. Uten henne hadde det nok ikke gått. Jeg lager galskapen mens hun holder alt i hop. Også har vi selvfølgelig hatt mange frivillige under produksjonen og gjennomføringen. Det kom til og med folk fra Stavanger, jeg tror det var to biler.

– Og dette var midt under corona?

– Vi hadde store utfordringer fordi vi arrangerte under corona. Det var krav til bordservering og mye annet. Skjenkekontrollen ga oss litt tilsnakk fordi folk ikke alltid overholdt meteren, men det var kaos ellers i byen, så jeg tror de var OK fornøyde.

– Festivalplassen er Søndre Batteri på Odderøya?

– Søndre Batteri er en magisk plass. Vi har kremen av kremen når det gjelder location. Vi er midt i skogen og samtidig langt ute i havgapet.

– Javisst! Vaffelbua?

– Ja, Vaffelbua. Når folk kommer dit, så blir de bare helt satt ut.

– Det er vakkert der, og akkurat passe langt fra folk.

– Det føles overhodet ikke som om man er i Kristiansand. Du er bare et eller annet sted på Sørlandet.

– Hva er HalvØyas musikalske profil?

– I år har HalvØya en todelt musikalsk profil. Søndre Batteri kjører melodiøs lett-på-tå-musikk som nok vil falle de aller fleste i smak. I år har vi booket mye nu-disco og elektronika, men det blir også melodic house og techno. Maskinhuset, som ligger omtrent 200 meter fra Søndre Batteri, blir en mer eksperimentell scene, en hardere scene. Det er mulig publikum ikke vil like det, men de vil nok huske det. Når vi setter matserveringen, toalettene og kunsten like ved, så «tvinger» vi folk bort dit.

– Lindstrøm og Ost & Kjeks er godt etablerte artister. Hvordan har du klart å booke dem til en nesten helt ny festival?

– Tror det er fordi de kjøper profilen og opplegget. De så på forhånd andre artister som ble booket. I tillegg overbeviste jeg dem ved å ansette en lydtekniker fra Blå i Oslo. Jeg har også mast på dem i over ett år.

– Kan publikum forvente seg noe mer enn bare musikk?

– Ja, de kan forvente seg en magisk stemning som de ellers aldri har opplevd på festivaler i Kristiansand. Det var særlig dét publikum trakk frem i 2021, at det var så behagelig og rolig, og at alle var hyggelige med hverandre. Det er en festival med lave skuldre.

– Dere har festivalkunstner også?

– Ja, men jeg vil ikke kalle ham festivalkunstner. Lasse Åriksted er etter min mening en av de store her fra Sørlandet. Vi har også ansiktsmaleren Hanne Nordmo fra Mous.no som gjorde en super innsats i fjor. Jeg tror dét var en «ice breaker», det at svært mange gikk rundt der med maling i ansiktet. I år skal vi ha to ansiktsmalere.

– Legger dere ellers vekt på lys og dekor?

– Ikke så mye lys eller dekor. Det blir selvfølgelig proff lyd og scene og så videre, men vi prøver å styre vekk fra laser og sånt. Vi satser mer på innhold i form av musikk.

– Hvilke ambisjoner har dere for HalvØya på sikt?

– Jeg vil bygge en festival med flere små scener spredt på Odderøya. Hvis vi lykkes i år, vil jeg ta kvantespranget til neste år og booke hip hop, metal, pop, jazz, storband, klassisk. Det er drømmen.

– Dette høres ut som Quart?

– Ja, jeg leser for øyblikket alle artikler om Quart, samt begge bøkene som er utgitt. Jeg mener det fortsatt ligger mye energi der etter Quarten som noen må ta opp før den svinner helt bort.

– Kristiansand var aldri mer levende enn på Quart sin storhetstid.

– Det var identiteten til Kristiansand, mener jeg… Og før jeg glemmer det, må jeg nevne Odderøyas venner, Kulturrådet og Kristiansand kommune!

– Dere samarbeider med Odderøyas venner?

– Ja, jeg synes de er helt fantastiske. Uten deres innsats hadde vi ikke hatt Odderøya slik vi kjenner den i dag. Jeg vet ikke om folk er klar over deres innsats. Oss hjelper de ved å være greie med leien og å kjøre traktor. Til gjengjeld respekterer vi plassen, rydder etter oss og er ordentlige i alt vi gjør.

– Samarbeidet mellom generasjonene virket ikke like greit under Quart?

– Nei, det var ikke alt som stemte under Quart. Samtidig må vi huske på at det var andre tider. Quart var pionérer, de hadde visjoner og de gjorde ting med hjertet.

– Avrundingsspørsmål: Hvilken plate synes du alle i hele verden burde høre?

– Hå hå hå! Roxette – «Joyride».

– Såpass! Hvorfor den?

– Fordi det er ingen andre som kan lage bedre melodilinjer enn Roxette, og de gjorde det på samlebånd.

HalvØya-festivalen arrangeres 24.–25. juni på Søndre Batteri på Odderøya i Kristiansand. Blant artistene er Lindstrøm, Ost & Kjeks, Jarle Bråthen, Sea Change, Gunerius og De gorrlause.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 3/2022
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av 
Kristian Kleba-NæssKnut Aas, Aas Media

Kommentarer