Plutselig har vi lagt et helt halvt filmår bak oss. Det er på tide med en liten oppsummering.
Etter tre lange og merkelige år, kunne vi på nyåret 2022 endelig legge koronapandemien bak oss. Vel å merke blir mennesker fortsatt syke, men nå går det i hvert fall an å gjøre normale ting som å gå på kino igjen.
Og dét er tydeligvis noe folk har savnet. Selv om besøkstallene var lave på vårparten, har storfilmer som «Spider-Man: No Way Home» og «Top Gun: Maverick» sørget for at gjennomsnittet er tilbake på 2019-nivå.
Dette – med forbehold om alt jeg ikke har rukket å se ennå – er de filmene som har gjort sterkest inntrykk på meg så langt i år.
Aller best er nok «Drive My Car». Denne japanske Oscar-vinneren er så lavmælt at den truer med å fordampe, men – jeg lover – hvis du bare gir deg hen, lodder den dypere enn noen blockbuster du kan komme på.
I den barskere enden av skalaen finner vi det voldsomme – og ikke så rent lite sprø – vikingeposet «The Northman» med Alexander Skarsgård i hovedrollen. Av andre sjangerbidrag slår jeg gjerne et slag for westernfilmen «Old Henry» og Guillermo del Toros mørke noir «Nightmare Alley».
På dramafronten er «C’mon C’mon», hvor Joaquin Phoenix får vist at han fremdeles kan spille et helt normalt menneske, og den franske tidsklemmethrilleren «Tatt av tiden» vel verdt å sette av et par timer til. Det samme gjelder Paul Thomas Andersons 70-tallssjarmbombe «Licorice Pizza».
En spesiell shoutout må gå til gode, gamle Nicolas Cage. Takket være det dempede dramaet «Pig» og den dypt selvironiske komedien «The Unbearable Weight of Massive Talent», er verdens mest eksentriske stjerneskuespiller atter en gang blitt en kraft å regne med.
For de yngre holder jeg en knapp på den fargesterke Disney-filmen «Encanto» og den fantasifulle, undrende «Lise og Snøpels – Venner for alltid».
De av disse filmene som ikke fremdeles går på kino, skal være tilgjengelige på de vanlige leie- og strømmetjenestene.
Og apropos strømming: Det klart fineste nye jeg har sett på tv-skjermen i det siste, er den nydelig animerte, skamløst nostalgiske Netflix-filmen «Apollo 10 1/2: Et barn av romalderen».
Til sist gjenstår bare å krysse fingrene for at norsk film får en god høst. Bortsett fra «Alle hater Johan», som jeg beklageligvis ikke har fått sett, og «Full dekning» var første halvår så godt som dødt.
Originalt publisert i Fædrelandsvennen 24.06.22
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Alexander Skarsgård i «The Northman»: Focus Features/United International Pictures
Kommentarer
Legg inn en kommentar