Filmanbefalinger juli 2022

Call Me by Your Name
Italia/USA/Frankrike/Brasil 2017
Regi: Luca Guadagnino
Med: Timothée Chalamet og Armie Hammer

«Call Me by Your Name» må være senere års mest sensuelle skildring av sommer og seksuell oppvåkning.

Settingen er et pittoreskt og frodig Nord-Italia, og menneskene er vakre og sultne på livet. Men enkelt skal det selvsagt ikke være: Elio (Timothée Chalamet) er bare 17 og den filmstjerneaktige Oliver (Armie Hammer) er et tosifret antall år eldre.

Filmen om disse to er liksom ikke annet enn sol, fluer, grønne lunder, halvnakne kropper og følelser av den aller mest sårbare sorten.

«Call Me by Your Name» kan blant annet strømmes på ViaPlay og leies på YouTube.

Moonrise Kingdom
USA 2012
Regi: Wes Anderson
Med: Jared Gilman og Kara Hayward

Sterke farger, snurrige detaljer og strengt symmetriske bildekomposisjoner: «Moonrise Kingdom» kunne ikke ha vært noe annet enn en Wes Anderson-film.

Ingen andre kunne heller å skildret ung forelskelse på akkurat denne måten. 12-åringene Sam (Jared Gilman) og Suzy (Kara Hayward) – henholdsvis pertentlig speider og übercool mini-femme fatale – snur et helt lite øysamfunn på hodet når de en sensommer rømmer hjemmefra.

På sitt umiskjennelig stiliserte vis fanger Anderson den bittersøte opplevelsen av barndom som går mot slutten.

«Moonrise Kingdom» kan blant annet leies fra Apple.

Sommeren med Monika
Sverige 1953
Regi: Ingmar Bergman
Med: Harriet Andersson og Lars Ekborg

Denne tidlige Ingmar Bergman-klassikeren er blant den svenske mesterens mest tilgjengelige og lettlikte filmer.

De to unge, mistilpasse stockholmerne Harry og Monika setter seg i en tresjekte og legger hverdagslivet bak seg. Sammen får de noen uker i total frihet – skildret med en utidsmessig mangel på blygsel for nakenhet og erotikk – men siden dette tross alt er Bergman, kommer den slags med en pris.

Det er rart hvordan det man en gang kalte «den svenska synden» nå lett kan forveksles med skjærgårdsnostalgi.

«Sommeren med Monika» kan blant annet strømmes gratis på Filmoteket.no.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 4/2022
© Roy Søbstad

Kommentarer