Hva er egentlig et menneske?

After Yang
USA 2021
Regi: Kogonada
Skuespillere: Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja, Justin H. Min, Sarita Choudhury
Aldersgrense: 9 år

TERNINGKAST 5

Glem alle actionrollene du har sett Colin Farrell i. Han er vel så god i filosofiske filmer som denne.

«After Yang» er noe ganske annet enn det mange forbinder med science fiction. Her er ingen laservåpen eller aliens, bare vanlige mennesker som på grunn av framskrittet må forholde seg til noen veldig vanskelige eksistensielle spørsmål.

l en fremmed, men likevel gjenkjennelig framtid – det blir aldri fortalt når eller hvor handlingen finner sted – er teknologien blitt helt sømløst integrert i hverdagslivet. Biler kjører av seg selv, telefonsamtaler foretas tilsynelatende i løse lufta og store, ansiktsløse selskaper bestemmer langt på vei hva man kan og ikke kan gjøre.

Av arkitekturen og klesstilen skjønner vi dessuten at østlig og vestlig estetikk har smeltet sammen.

Ekteparet Jake (Colin Farrell) og Kyra (Jodie Turner-Smith) har kjøpt en «techno sapien» kalt Yang (Justin H. Min) til sin kinesiske adoptivdatter Mika (Malea Emma Tjandrawidjaja). Tanken er at han skal lære den lille jenta om opprinnelseslandet sitt. Men en dag slutter Yang å fungere – han stenger rett og slett ned – og Mika sørger over ham som om hun har mistet en storebror.

Jakes leting etter noen som kan reparere Yang skal lede til stadig nye oppdagelser. Kanskje var androiden mer menneskelig enn familien har forstått?

«After Yang» føyer seg inn i en etter hvert lang tradisjon av science fiction-filmer som utforsker hva det egentlig vil si å være et menneske. «Blade Runner» (1982) var her allerede for 40 år siden, og fra nyere tid finnes fine eksempler som «Her» (2013) og «Ex Machina» (2014). Tankegodset i disse filmene blir åpenbart bare mer og mer relevant for oss alle.

Action må man derimot lete etter andre steder. «After Yang» er en film som våger å være filosofisk og melankolsk, og som formidler nesten like mye gjennom et vakkert avstemt bildespråk som gjennom dialog. Colin Farrell gjør seg i grunnen vel så godt i disse omgivelsene som i mer kjekkasete filmer.

Og det føles befriende at seeren får lov til å trekke sine egne konklusjoner.

«After Yang» gir få svar, nemlig. Men den stiller gode spørsmål.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 29.10.22
© Roy Søbstad

Kommentarer