Intervju: – Vi skal bare være sammen om denne opplevelsen

Navn: Vibeke Andersen Gran
Alder: 25
Bosted: Kristiansand
Yrke: Teaterlærer på Vågsbygd videregående skole, regissør og produsent for SVART TEATER. og frilans scenekunstner
Aktuell med: Stykket «Jomfru Maria» (premiere våren 2023)

For scenekunstneren Vibeke Gran er det blitt en hjertesak at teateret må leve også utenfor Oslo.

– Kanskje vi skal begynne med «Jomfru Maria»? Det er, så vidt jeg skjønner, et nytt stykke du har skrevet og skal regissere?

– Ja, det er en idé jeg så smått begynte å tenke på tidlig i 2022. Jeg er i gang med å skrive manuset, og satser på å få satt det opp i Kristiansand en gang i 2023.

– Hva er ideen?

– Det startet med at jeg ble veldig inspirert av en historie jeg hørte i en podkast. Det var en ung kvinne som mistet jobben sin tidlig i pandemien. Hun la veldig mye stolthet i det at hun ønsket å kunne brødfø seg selv. Det var dette som førte til at hun søkte til sexarbeid. Det er jo et ganske kontroversielt yrke. De som holder på med det befinner seg i en litt ekstra utsatt posisjon.

– Jeg har alltid hatt veldig mye kjærlighet for de menneskene som ikke helt passer inn. Maria, som er hovedpersonen i stykket, kommer fra svakere økonomiske kår, en litt spesiell familiesituasjon – og har aldri før hatt tilgang på så mye penger som det sexarbeidet kan tilby henne. Hun er i en konstant kamp med seg selv om det hun holder på med er noe hun kan rettferdiggjøre eller ikke.

– Spiller tittelen på en religiøs dimensjon eller er det mest en ironisk lek med ord?

– Kanskje litt begge deler. Gjennom stykket har jeg en del referanser til historien om Jomfru Maria. Det er noen likheter mellom denne historien og Maria sitt liv. 

– Dessuten er Jomfru Maria brukernavnet Maria valgte til kontoen sin – den hun opprettet da hun først startet med sexarbeid. Jeg liker tanken på at Maria er en sørlending som har en del humor på dette med at hun kommer fra bibelbeltet.

– Er det SVART TEATER. som skal stå for oppsetningen?

– Ja, det stemmer!

– Hva er SVART TEATER. for noe?

– SVART TEATER. er et teater- og scenekunstkompani med base i Kristiansand. Det ble grunnlagt i november 2021 av Benjamin Åteigen og meg. For øyeblikket har Benjamin base i Oslo, men han reiser jevnlig til Sørlandet for å delta i scenekunstprosjekter her nede.

– Jeg er litt nysjerrig på «Sebastian», et stykke dere spilte i en leilighet hvor publikum kunne bevege seg helt fritt sammen med skuespillerne. Hvilke erfaringer sitter du igjen med etter det eksperimentet?

– Det var utrolig spennende! Jeg synes jo det er veldig gøy å skape teater på litt utradisjonelle scener. Mitt inntrykk av publikum var at det var en ganske ny opplevelse for dem å få være flue på veggen på det viset. Det så ut som de syntes det var spennende å få snoke på mobilene til karakterene, følge etter dem inn i ulike rom og lytte til alle samtalene som foregikk rundt i leiligheten. Ikke minst var det interessant for meg og skuespillerne å erfare hvordan et slikt konsept påvirker forestillingen.

– Det førte ikke til praktiske problemer? Var det ingen som veltet noe eller avbrøt skuespillerne?

– Vi var ganske bevisst på dette grepet gjennom hele prosessen med å skape forestillingen. Så vi planla mye for hva som kunne oppstå og hvordan dette kunne løses. Egentlig jobbet skuespillerne bare forbi publikum hvis de for eksempel stod i veien. Etter forestillingene inviterte vi publikum til å bli litt igjen i leiligheten med oss. Det var skikkelig fint!

– Du har også jobbet med Agder Nye Teater som holder til i Arendal?

– Ja, det har jeg!

– Er det generelt mye aktivitet på de mindre teaterscenene i Agder for tiden?

– Jeg opplever at det har blitt mer og mer de siste årene. For meg virker det som at det er mange flere tilbud og et større spekter av hva slags scenekunst som blir skapt og spilt her nede. Og det er så viktig! Det har jo blitt litt hjertesak for meg at teateret må leve også utenfor Oslo.

– Interessen merkes kanskje i ditt arbeid som teaterlærer ved Vågsbygd videregående også?

– Jeg elsker jobben min på Vågsbygd videregående! Det å få jobbe sammen med ungdommer som har stor kjærlighet for teater, akkurat som meg, er utrolig inspirerende. Så takknemlig for å få jobbe rundt en sånn energi!

– Hva med din egen vei inn i teaterverdenen? Hva var det som først vekket interessen din?

– Oi, det er et veldig godt spørsmål. Jeg begynte egentlig med dans og musikk da jeg var veldig liten. Så begynte jeg på teater da jeg var rundt 11 år, og kjente meg så utrolig hjemme i det. 

– Jeg synes noe av det fineste med teater er det at vi er en masse mennesker som samles for en felles opplevelse. Vi skal bare være sammen om denne opplevelsen. Det er en kunstform som treffer meg utrolig godt. Hjernen min fungerer liksom på en helt annen måte i møte med teater enn i livet ellers. Jeg glemmer på et vis alt annet, og blir utrolig innstilt på her og nå. Det er så fint.

– Teatermiljøet, å få fortelle historier, å samle mennesker til en slik møtearena. Det er mye!

– Hvor gode muligheter har unge regissør-, manusforfatter- og skuespillerspirer for å få oppfylt drømmene sine i Norge i dag?

– Jeg skal ikke lyve; det er jo åpenbart ikke like mange arbeidsplasser innenfor dette feltet som det er i mange andre yrker.

– Noe av det fineste og viktigste jeg har med meg fra min utdanning er en liten frase jeg kom over da vi hadde pedagogikk. «Du skal agere hodet høyere enn du selv er» – du skal alltid gjøre ting som er litt for vanskelig for deg. Det er da du utvikler deg. Det er et mindset som har betydd veldig mye for meg. 

– Jeg tror mange mennesker, kanskje spesielt unge folk, lar seg begrense av frykten for å skuffe andre. For at man ikke er god nok. Men man må våge å ha troen på seg selv. På at man har noe å komme med. Det å være litt frempå har gitt med utrolig mange muligheter. Å våge å starte opp for meg selv. Å ta tak i mennesker, og å sette i gang prosjekter. Å kaste seg ut i ting man gjør for første gang. Dette er jo både utrolig skummelt og spennende på samme tid. Jeg tror det ligger noe her.

– Er det et mål få innpass i de store institusjonene eller kan det være like bra å operere på utsiden?

– Jeg ser fordeler med begge deler. Der jeg er i livet nå, trives jeg utrolig godt med å ha en hverdag bestående av flere ting. At jeg jobber litt som teaterlærer på videregående og resten som frilans, enten med egne prosjekter gjennom kompaniet mitt eller at jeg er med i andre sine scenekunstprosjekter. Det er veldig givende og utrolig lærerikt!

– Men selv om jeg trives veldig godt med hverdagen min nå, så kjenner jeg at jeg ønsker å studere mer i fremtiden. Jeg elsker å lære.

– En siste nøtt: Hva er den beste teateroppsetningen du har sett?

– Å, fy søren, det er mange! Jeg husker at jeg satt igjen med en helt vill følelse etter å ha sett «Fugletribunalet» på Det Norske Teatret for en del år tilbake. «Natten er dagens mor» med Kjersti Horn på regi var også sinnssykt bra. Det er en forestilling jeg bærer med meg. Jeg opplever faktisk også mange magiske øyeblikk med ungdommene jeg jobber med. Det er noe utrolig fint med unge folk på scenen. Det har liksom en helt annen nerve.

Følg SVART TEATER. og Agder Nye Teater på Facebook for nyheter om oppsetningene deres.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 1/2023
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Privat

Kommentarer