Intervju: – Hver dag er et høydepunkt

Navn: Simen Steinklev
Alder: 22
Yrke: Artist
Kommer fra: Arendal
Bor i: Oslo
Aktuell med: Spiller på Canal Street i Arendal 26. juli

Det siste året har rapperen Simen Steinklev fått femmere på terningen og vunnet verdens største konkurranse for usignerte artister. Nå kommer han snart hjem igjen til Arendal.

– Hva kan folk forvente når du spiller på Canal Street i juli?

– De kan først og fremst forvente et gøyalt fyrverkeri! Det vi jobber aller mest med for tiden, er å ta den rå energien vi har på de små, tette scenene og gi det en innpakning som skal gjøre det enda fetere på de store scenene, som hovedscenen på Canal Street jo er.

– Stiller du med band?

– Stiller med min versjon av et band, ha ha! Studiomakkerne mine er med på scenen, så det er meg, Dj, hypeman (!) og en helt vill live-gitarist.

– Hvor viktig er live-biten for deg i forhold til det å jobbe i studio?

– For meg er kanskje live-biten det aller viktigste! Det er der man får etablert en skikkelig relasjon med dem som hører på. Jeg ville ha valgt utsolgte konserter over milliarder av streams hvis det sto om det. Et godt show med et gira publikum er nok det som gir meg det største kicket innen musikk.

– Hvordan vil du beskrive stilen din? Er det hardcore hip-hop eller er det noe mer åpent enn som så?

– Stilen min er veldig mye mer åpen enn kun hardcore hip-hop. Jeg føler at hip-hop er en sjanger og en kultur med sine kjennetegn og «regler», om man kan kalle det det, mens rap er et mer fleksibelt utrykk for en teknikk å gjøre vokal på.

– Jeg er en rapper mer enn en hip-hop-artist. Og jeg synger jo massevis, så min stil er rap og sang på norsk, ofte ganske personlige greier, sammen med produksjoner som kan være alt fra house til rock-inspirert.

– Men du spiller ingen instrumenter. Kan du fortelle litt om hvordan en Simen Steinklev-låt blir til?

– Mitt bidrag i produksjonen er mer regi enn å spille selv, he he. Det vanligste er at jeg finner ut av tekst og toplines samtidig som produsenten legger til elementer i det instrumentale. 

– Ofte kan gitaristen jeg jobber med, Vandbakk, bare spille et riff som alle får helt tenning på, og to timer senere har vi en låt uten å helt skjønne hvordan vi kom dit. Det var sånn vi lagde «Hilsen vi som skulle bli no».

– Hva har skjedd siden du ga ut albumet «Først skal vi leve» i fjor?

– Massevis! Det mest synlige til nå er kanskje at vi ble Månedens Urørt på P3 og at vi fikk en femmer på terningen av NRK Sørlandet. Ellers har jeg jo fått vært så heldig å få spilt inn en masse ny musikk i Firenze. Den kommer forhåpentligvis ut om ikke så alt for lang tid.

– Har du et apparat i ryggen eller fikser du de praktiske tingene selv?

– Helt frem til nå har jeg fikset alt det praktiske selv. Signerte nettopp en bookingkontrakt med All Things Live for å få på litt ekstra muskler på live-fronten, noe som føles veldig godt.

– Du får betalt regningene?

– Ha ha, såvidt! En artist i etablering er ikke akkurat rik. Det meste som kommer inn av penger går rett inn igjen i prosjektet, men jeg er på god god vei til å ha dette som en levelig jobb i hvert fall.

– Men Arendal har du forlatt. Må man fremdeles til Oslo for å få fart på karrieren?

– Vanskelig å si. Jeg trengte litt nye utfordringer og omgivelser, og hadde en god kompis jeg kunne flytte sammen med, så da ble valget enkelt. Man kunne nok ha gjort mye innen norsk musikkbransje fra hvor som helst, men de fleste aktørene har kontorer i Oslo, da.

– Hva skjer med det kreative kollektivet Ladnera som du var en del av i Arendal? Holder dere fortsatt sammen?

– Absolutt! Nå er nok Ladnera blitt mer av en kompisgjeng enn et profesjonelt samarbeidslag, men hovedprodusenten min, fotografen og nåværende samboer er jo medlemmer av den opprinnelige gjengen.

– Hvordan var hip-hop-miljøet i Arendal da dere vokste opp?

– Var ikke så mye til hip-hop-miljø, egentlig. Vi hadde jo noen forgjengere som Folkefiender, som man absolutt ikke skal kimse av og som har vært veldig kule og støttende ovenfor oss. Men det var ikke mange andre som drev med den ungdommelige rappingen, om man kan kalle det dét, da vi starta.

– Nå er det sykt kult å se unge starte opp mer hyppig. Det har jo vært en drøm at Arendal skal få et skikkelig rapmiljø, eller egentlig et musikkmiljlø med alle sjangre, og dit tror jeg vi er på vei.

– Hva har vært høydepunktet i din egen karriere så langt?

– Det kuleste er jo faktisk at jeg kan gjøre det her og ha det som jobb. På den måten er hver dag et høydepunkt. Men det å vinne hele den internasjonale finalen i Emergenza i Tyskland, med norsk rap foran over 1000 mennesker i publikum, var også ganske rått. Det førte jo til at jeg fikk ta med hele bandet, pluss fotografkompis og min kjære til en uke med studio og gode stunder i Firenze.

– Til slutt: Hvilket album synes du alle i hele verden burde høre?

– «Først skal vi leve»! Neida, ha ha, joda. Men «AGUA» av duoen Neste Planet er et skikkelig godt og sammensatt prosjekt, med fet norsk rap og deilige produksjoner. Anbefales!

Albumet «Først skal vi leve» er tilgjengelig på alle strømmetjenester.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 3/2023
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Bendik Berås

Kommentarer