Filmanbefalinger juli 2023

Det er ingen motsetning mellom hete sommerdager og iskalde grøss. Her er tre skrekkfilmer å kjøle seg ned med etter en lang økt i solen.

Midsommar
USA 2019
Regi: Ari Aster
Med: Florence Pugh, Jack Reynor og Will Poulter
Hvor: På alle leietjenester

«Midsommar» er noe såpass sjeldent som en horrorfilm badet i blendende sollys.

En gruppe amerikanske studenter, blant dem den sorgrammede Dani (Florence Pugh), reiser til Sverige for å tilbringe sommeren i et avsidesliggende samfunn som lever i henhold til urgamle, norrøne tradisjoner. Solen skinner og menneskene er hvitkledde og vennlige. Likevel er noe åpenbart veldig, veldig galt der ute i skogen.

Sjelden har Skandinavia fremstått mer fordervet enn det gjør her.

Speak No Evil
Danmark 2022
Regi: Christian Tafdrup
Med: Hichem Yacoubi, Lea Baastrup Rønne, Morten Burian og Sidsel Siem Koch
Hvor: På alle leietjenester

Regissør Christian Tafdrup begynte på «Speak No Evil» med ambisjon om å lage «Danmarks mest ubehagelige film». Kun Lars von Trier vil kunne protestere på at han lyktes med det.

Riktig nok begynner det med ren, skjær idyll. På ferie i Italia finner en dansk kjernefamilie tonen med en tilsvarende nederlandsk, og blir etter sommeren invitert til å komme på besøk hos sine nye venner. Ingenting kan forberede dem på det som venter.

For å vri litt på en gammel reklame: Det er aldeles grusomt å være dansk i Nederland.

Jaws
USA 1975
Regi: Steven Spielberg
Med: Roy Scheider, Robert Shaw og Richard Dreyfuss
Hvor: Netflix

«Jaws» – eller «Haisommer» som den egentlig heter – er en av disse uhyre sjeldne filmene som aldri kommer til å bli gammel. 

Enhver badegjest kan kjenne seg igjen i frykten for at noe ondsinnet – i dette tilfellet en diger, menneskeetende hai – skal lure i dypet under de nakne føttene sine, og Steven Spielbergs fortellerkunst er og forblir uovertruffen. 

Undertegnede så denne i alt for ung alder, og har knapt nok hatt på seg badebukse siden. Men filmen har jeg sett om igjen utallige ganger.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 4/2023
© Roy Søbstad

Kommentarer