Det finnes to typer festivaldokumentarer: De som gir deg lyst til å gå på konsert og de som gjør deg glad for at du holdt deg hjemme. Her er noen vilt underholdende varianter.
Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
USA 2021
Regi: Questlove
Se den på Disney+, YouTube eller ViaPlay
Dette er festivalen du aldri har hørt om, men ville ha ofret venstre arm for å være på.
Samme helg som Woodstock fant sted, i august 1969, gikk den langt mindre omtalte Harlem Cultural Festival av stabelen i New York. Artistlisten er rene katalogen over epokegjørende svarte artister: Stevie Wonder, B.B. King, Mahalia Jackson, Nina Simone, the Staple Singers, Gladys Knight the Pips og Sly and the Family Stone.
Det sier seg nesten selv, men i nyrestaurerte, fargesprakende bilder er dette pur musikalsk fryd.
Trainwreck: Woodstock ’99
USA 2022
Regi: Jamie Crawford
Se den på Netflix
Dette er festivalen som aldri burde ha vært arrangert.
Mens det originale Woodstock er blitt stående som selve symbolet på fred, kjærlighet og musikkens positive kraft, var jubileumsfestivalen i 1999 en eneste stor orgie i overgrep og blind destruksjon. Kanskje var det tidsånden som hadde endret seg eller kanskje hadde det noe med forskjellen på Jimi Hendrix og Limp Bizkit å gjøre.
Grimt fascinerende er det uansett å være vitne til.
Se også: «Woodstock 99: Peace, Love, and Rage» på HBO Max
Fyre: The Greatest Party That Never Happened
USA 2019
Regi: Chris Smith
Se den på Netflix
Dette er festivalen du skal være sjeleglad for å ha gått glipp av.
Tenk deg et 20 ganger så luksuriøst Palmesus lagt til en privat øy på Bahamas, og du har det Fyre skulle ha vært, men aldri var i nærheten av å bli. Filmen om fadesen er perfekt for alle som ønsker å få sine fordommer mot bortskjemte millennials og sosiopatiske gründertyper bekreftet.
De første fortjener å få iPhonene sine inndratt. De andre sitter forhåpentligvis i fengsel ennå.
Men det ble i hvert fall god tv av idiotiet.
Se også: «Fyre Fraud» på HBO Max
Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 4/2024
© Roy Søbstad
Kommentarer
Legg inn en kommentar