Filmanbefalinger januar 2025

OK, det er plenty grunner til å være bekymret for 2025. Nå er det bare helt naturlig å søke seg til slikt som for en stund kan gi en stakkar tilbake lite grann tro på menneskeheten. Her er tre klassiske feelgood-filmer som virker akkurat sånn.

Alle er tilgjengelige på diverse strømmetjenester.

Prinsessebruden
USA 1987
Regi: Rob Reiner

Å se «Prinsessebruden» på Colosseum i Oslo i 1987 er et av undertegnedes aller beste filmminner. Jeg kan knapt huske å ha ledd eller frydet meg mer på kino.

«Prinsessebruden» er en ellevill farse, en romantisk komedie og en real røverhistorie all rolled into one. Sagt på en annen måte: Hvis du skulle være ute etter en eventyrfilm som inneholder like mange sitérbare replikker som vakre prinsesser og elleville fektekamper, er det bare å komme denne veien.

Jeg legger forresten gjerne inn et godt ord for den ikke helt ulike «Willow» også. Bare pass på at det er originalen fra 1988.

Harold og Maude
USA 1971
Regi: Hal Ashby

Dette er en ordentlig raring av en film. Men den er mye mer allmennmenneskelig enn en ren handlingsbeskrivelse kanskje kan gi inntrykk av.

Det handler om Harold, en mildt sagt eksentrisk tenåringsgutt som eksperimenterer med ulike å ta livet av seg på, og hans forhold til 79 år gamle Maude. Og, joda, det er et romantisk forhold.

«Harold og Maude» ble ikke overraskende slaktet ved premieren i 1971, men med årene har stadig flere forstått hvor klok, varm og morsom den faktisk er. 

Singin' in the Rain
USA 1952
Regi: Gene Kelly og Stanley Donen

Jeg deler din bekymring, for all del: Musikaler er ofte noe kleine, krampeaktige greier. Men jeg utfordrer deg til å se «Singin' in the Rain» uten å bli både imponert og varm om hjertet.

De perfekt koreograferte sang- og dansesekvensene – selvsagt utført helt uten hjelp av dataanimasjon og den slags juks – er det som vil imponere deg. Varm om hjertet vil du bli av den ukuelige optimismen og livsgleden disse sangerne og danserne formidler.

Bedre start på året er vanskelig å tenke seg.

Originalt publisert i Gatemagasinet Mot nr. 1/2025
© Roy Søbstad

Kommentarer