The Dandy Warhols
Lørdag på Sommerbris
TERNINGKAST 3
The Dandy Warhols og Sommerbris-publikummet befant seg på to forskjellige planeter lørdag kveld.
Det er 25 år siden sist The Dandy Warhols var på Odderøya. Å se dem komme tuslende inn på scenen i 2026, føles da også som å få et flashback tilbake til Quartfestivalen rundt år 2000.
Der i gården er det fremdeles piratskjorter, skinnbukser og «too cool for school» som gjelder.
Jeg har ærlig talt hatt bange anelser om denne konserten. Si hva du vil om Sommerbris-publikummet, men de aller færreste kommer til denne festivalen for å høre neopsykedelisk alternativrock.
Dessverre åpner Portland-kvartetten på sitt mest kompromissløse, med «Ride» fra 1998, en innadvendt, shoegaze-aktig kakofoni av sjøsyke gitarer og svevende vokal.
Bortsett fra en innbitt liten fanskare som har samlet seg nærmest scenen, mister Dandys folket allerede her.
Catchy låter som «The Last High» og«We Used to Be Friends» fungerer bedre. Men så snart bandet begynner å spille mindre kjent materiale – og dette materialet får gli ut i lange, dronete jam-partier – er det som om alle tilløp til liv blir sugd ut av konserten.
Bandmedlemmene ser da også ut til å kjede seg noe innmari der oppe. Om det kommer av det sure været, den slappe responsen eller om det bare er «sånn de er», er sannelig ikke godt å si.
Lengst framme er det noen tapre sjeler som holder opp et banner med den gamle låttittelen «Not If You Were the Last Junkie on Earth». Den har The Dandy Warhols selvsagt ingen planer om å spille.
Men «Bohemian Like You» er og blir en kul låt, da. Det kan ingen ta fra dem.
Originalt publisert på Fædrelandsvennens hjemmeside 13.06.26
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Jacob J. Buchard, Fædrelandsvennen
Kommentarer
Legg inn en kommentar